دستگاه تصفیه هوا | خانگی و صنعتی | قیمت | فیلتر و عوارض

دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا یا ضد عفونی کننده هوا وسیله ای است که آلودگی های درون محیط بسته را پاکسازی یا از بین برده و باعث افزایش کیفیت هوای داخل محیط می شود. دستگاه های تصفیه هوا کاربرد گسترده ای جهت بهبود بیماری هایی از قبیل آلرژی فصلی، آسم و سایر بیماری های تنفسی داشته و همچنین در شهر های آلوده نیز مورد استفاده عموم قرار میگیرد. علاوه بر این، از دستگاه تصفیه هوا جهت از بین بردن بوی سیگار در محیط نیز استفاده می شود.

دستگاه های تصفیه هوا تولید شده در بازار به دو دسته دستگاه تصفیه هوای کوچک، و دستگاه های بزرگ مورد استفاده در سیستم های HVAC، بیمارستان ها و مجتمع ها تقسیم بندی می شوند. اگر به دنبال خرید دستگاه تصفیه هوا هستید توصیه می شود این صفحه را حتماً بخوانید.

پر فروش ترین محصولات

تصفیه هوای یوفو

UFO P150
  • یکسال گارانتی ویژه آی ناین
  • سه مرحله فیلتراسیون (پیش فیلتر، هپا، کربن فعال)
  • دارای اشعه uv (ضد عفونی کننده هوا)
  • دارای خاصیت یونساز (استرلیزه کننده هوا)
  • در دو رنگ سفید و نقره ای
    مشاهده محصول

تصفیه هوای آلماپرایم ap-421

Alma Prime AP-421
  • یکسال گارانتی
  • سه مرحله فیلتراسیون (پیش فیلتر، هپا، کربن فعال)
  • دارای خاصیت یونساز (استرلیزه کننده هوا)
  • متراژ بالا
  • رنگ سفید
    مشاهده محصول

تصفیه هوای آلماپرایم AP-241

Alma Prime AP-241
  • یکسال گارانتی
  • سه مرحله فیلتراسیون (پیش فیلتر، هپا، کربن فعال)
  • اشغال فضای کم
  • متراژ پایین
  • رنگ سفید، نقره ای، صورتی، آبی
    مشاهده محصول

اجزای دستگاه تصفیه هوا یوفو

بهترین روش برای تصفیه هوای خانه

اگرچه روش هایی مانند استفاده از گل و گیاه تولید کننده اکسیژن و یا از بین بردن منابع تولید آلودگی هوا، هردو می توانند در بهبود کیفیت هوای منزل کمک کنند، اما همچنان بهترین روش تصفیه هوای منزل استفاده از دستگاه تصفیه هواست. این دستگاه، هوای آلوده را به داخل کشیده، آن را تمیز می کند و دوباره به چرخه باز می گرداند. این عمل به قدری تکرار می شود که هوای اطراف به اندازه کافی تمیز شود.

دستگاه ضد عفونی کننده هوا

دستگاه ضد عفونی کننده هوا از بسیاری لحاظ شبیه به دستگاه تصفیه هواست، اما نباید با آن اشتباه گرفته شود. دستگاه ضد عفونی کننده بیشتر در محیط های اداری پر رفت و آمد و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت دستگاه ضد عفونی کننده هوا و دستگاه تصفیه هوا

  • دستگاه تصفیه هوا، هوا را به داخل کشیده، ذرات آلودگی را توسط فیلتر ها به دام انداخته و هوای تمیز را به بیرون هدایت می کند. تمامی فیلتر ها، از جمله فیلتر هپا و کربن فعال بخشی از عملکرد دستگاه تصفیه هوا محسوب می شوند.
  • دستگاه ضد عفونی کننده هوا، به شکل فعال میکرو اورگانیسم های زنده موجود در هوا و ذرات را شناسایی و از بین می برد. از روش های ضد عفونی کردن هوا می توان به روش تابش اشعه یو وی و یونیزاسیون اشاره کرد.

برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا، قابلیت ضد عفونی کنندگی را نیز دارا می باشند.

یک سرفه یا یک عطسه باعث رها شدن تعداد زیادی میکرواورگانیسم زنده در هوا مانند ویروس ها و باکتری می شوند. دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر های گوناگون زمان زیادی نیاز دارد که بتواند هوا را پاکسازی کند چرا که نمی تواند به شکل همزمان تمام محیط را پوشش دهد. اما دستگاه ضد عفونی کننده هوا می تواند با آزاد کردن مواد ضد عفونی کننده در هوا باعث پاکسازی سریع این ذرات شود هرچند ممکن است این روش ها عوارضی نیز داشته باشند که در بخش عوارض دستگاه تصفیه هوا به آن خواهیم پرداخت.

خرید دستگاه ضد عفونی کننده هوا

به طور کلی دستگاه های ضد عفونی کننده هوا بیشتر از اینکه کاربرد خانگی داشته باشد، کاربرد صنعتی دارند. این دستگاه هابیشتر در محیط های بیمارستانی و داروسازی مورد استفاده قرار میگیرند. البته هنگام بروز بیماری های همه گیر مانند ویروس کرونا که از طریق هوا منتقل می شوند، خرید دستگاه ضد عفونی کننده هوا می تواند انتخاب هوشمندانه ای باشد. پیشنهاد می شود بخش دستگاه تصفیه هوا برای کرونا را مطالعه کنید.

فروش دستگاه ضد عفونی کننده هوا

هنگام خرید این محصول دقت کنید ممکن است برخی فروشندگان این محصول اقدام به فروش دستگاه تصفیه هوا به جای ضد عفونی کننده هوا کرده و به شما بگویند این همان محصول است. در نظر داشته باشید ممکن است برخی دستگاه های تصفیه هوا خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز داشته باشند، اما این خاصیت در فیلتر ها و تعداد آن نیست. تنها دستگاه هایی که چنین قابلیتی دارند، دستگاه ضد عفونی کننده به روش فیلتر UV یا فرابنفش و یا دستگاه یونیزه کننده هوا یا ازن ساز، می باشند.

انواع روش های تصفیه هوا

سه مرحله فیلتر فیزیکی

فیلتر های ذرات جامد ( پیش فیلتر )، فیلتر کربن فعال و فیلتر هپا که بسته به شاخص CADR هر دستگاه، می تواند درصد بسیار زیادی از آلودگی های موجود در هوا را پاک کرده و هیچگونه ضرری برای افراد ندارد

فیلتر UV

این فیلتر، در واقع یک لامپ uv درون دستگاه های تصفیه هوا بوده و هوا را از میکرواورگانیسم ها و پاتوژن ها از قبیل ویروس، باکتری و قارچ پاکسازی می کند. از آنجایی که درون دستگاه قرار دارد برای افراد خطری نداشته، به شرطی که ساخت آن به گونه ای باشد که از تولید گاز ازن جلوگیری کند.

دستگاه یون ساز

توصیه می شود تنها هنگامی که افراد در محیط حضور ندارند، از آن استفاده شود چراکه علاوه بر یون منفی، تولید گاز ازن نیز در این دستگاه ها اجتناب ناپذیر است اما خاصیت پاک کنندگی آن بسیار قوی است.

فیلتر دستگاه تصفیه هوا

از مهم ترین بخش های دستگاه تصفیه هوا فیلتر های آن است. البته برخی به اشتباه بخش هایی از دستگاه های تصفیه هوا که مربوط به ضد عفونی کنندگی هست را نیز از جمله فیلتر دستگاه تصفیه هوا می دانند. بسته به نوع فیلتر، تعویض آن باید در زمان مشخص صورت گیرد و اگر اینکار انجام نشود، کارایی دستگاه تصفیه هوا مختل شده و عملاً هوای منزل را تمیز نمی کند.

انواع فیلتر دستگاه تصفیه هوا

انواع فیلتر دستگاه تصفیه هوا به شرح زیر است:

پیش فیلتر یا فیلتر ذرات جامد

فیلتر ذرات جامد یکی از فیلتر هایی است که در اکثر دستگاه های تصفیه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر ها معمولاً ذرات جامد بزرگ مانند گرد و غبار را جذب کرده و اجازه عبور نمی دهد. مهمترین ویژگی این فیلتر قابلیت تمیز شوندگی آن توسط جاروبرقی بوده و لذا الزاما نیازی به تعویض آن نیست. این فیلتر پیش از هپا قرار داشته و اجازه نمی دهد که ذرات بزرگ گرد و غبار که درصد بیشتری از آلاینده های هوا را تشکیل می دهند، باعث کثیف شدن فیلتر هپا شوند.

فیلتر هپا – خرید فیلتر هپا

فیلتر هپا یکی از انواع فیلتر مکانیکی مورد استفاده در صنعت تصفیه هوا است. واژه انگلیسی HEPA برگرفته از اصطلاح High Efficiency Particulate Air بوده که به معنی جذب ذرات با راندمان بالا است. فیلتر هپا توانایی جداسازی ذرات تا 99.97% را دارا بوده و به ذرات با قطر حداکثر 0.3 میکرون، اجازه عبور نمی دهد.

نکته مهم در خصوص فیلتر هپا این است که امکان شستشو ندارند و باید تماماً تعویض گردد لذا هنگام لزوم، باید اقدام به خرید فیلتر هپا گردد. جهت تشخیص زمان تعویض فیلتر هپا باید به کاتالوگ تولید کننده دستگاه تصفیه هوا مراجعه نمایید. همچنین برخی از انواع دستگاه ها آلارم تعویض را نیز در محصول تعبیه کرده اند.

فیلتر اکسیداسیون فوتاکاتالیتیک ( PCO ) : این فیلتر، یکی از فرآیند های مورد استفاده در صنعت HVAC است. علاوه بر کیفیت هوای داخلی (IAQ)، از پتانسیل بیشتر برای محدود کردن هوای ورودی به ساختمان برخوردار است، از این رو در مصرف انرژی، صرفه جویی خواهد شد.

همانند سایر فناوری های پیشرفته، اصول مهندسی صدا و برای اطمینان از کاربرد صحیح این فناوری باید از طراحان HVAC استفاده گردد. سیستم اکسیداسیون فوتاکاتالیتیک قادر به اکسیداسیون و تخریب کردن اجسام آلوده آلی می باشد. برای مثال، ترکیبات ارگانیک فرار با غلظت کم در چند ppmv یا کمتر، اکسیده می شوند.

PCO معمولا از اشعه فرابنفش با طول موج کوتاه (UVC) استفاده می کند، تا به کاتالیزور (معمولا تیتانیوم دی اکسید (TiO2))  انرژی دهد و باکتری ها و ویروس ها را اکسیداسیون کند. PCO را می توان در یونیت های داکت سیستم های هوای خروجی HVAC نصب کرد. PCO یک فناوری فیلترینگ نیست، چرا که ذرات را به دام نمی اندازد و از بین نمی برد. برای تصفیه هوا سایر فناوری ها نیاز است. لامپ های ضدعفونی UV باید یک بار در سال تعویض شوند. در صورتی که سیستم های اکسیداسیون فوتوکاتالیستی اغلب هزینه های تجاری بالایی دارد.

در جدول زیر درصد تاثیر گذاری انواع فیلتر هپا در مقابله با ذرات با قطر مختلف نشان داده شده است. هرچه فاکتور MERV فیلتر هپا بالاتر باشد، همانطور که در جدول مشاهده می کنید، بازدهی بالاتری در مقابله با ذرات خواهد داشت.

امتیاز MERV بازدهی برای قطر ذرات بر حسب میکرون
1-4 3.0 – 10.0 / کمتر از 20 درصد
6 3.0 – 10.0 / 49.9 درصد
8 3.0 – 10.0 / 84.9 درصد
10 1.0 – 3.0 / 50 – 64.9 درصد 3.0 – 10.0 / 85 درصد یا بیشتر
12 1.0 – 3.0 / 80 – 89.9 درصد 3.0 – 10.0 / 90 درصد یا بیشتر
14 0.3 – 1.0 / 75 – 84 درصد 1.0 – 3.0 / 90 درصد یا بیشتر
16 0.3 – 1.0 / 75 درصد یا بیشتر

فیلتر کربن فعال

اگر به دنبال حذف بوی بد اجسام مانند سیگار هستید بهترین انتخاب شما دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال است. ویژگی های اورگانیک فیلتر کربن فعال این امکان را به شما می دهد که بوی تند بسیاری از مواد طبیعی و یا حتی غیر طبیعی را از محیط حذف کنید.

فیلتر کربن فعال چیست؟

فیلتر کربن فعال، یک نوع فیلتر است که بیشتر جهت جداسازی گاز ها مورد استفاده قرار میگیرد. این کار در بستری از مواد زغالی صورت می گیرد. لازم به ذکر است علیرغم تاثیر بسیار بالای فیلتر کربن فعال در مقابله با دود ناشی از موارد خوراکی و غیر خوراکی مانند سیگار، این فیلتر ها هیچ کارایی در مواجه با سایر ذرات آلودگی مانند گرد و غبار یا ویروس ها ندارند.

تاریخچه استفاده از فیلتر کربن فعال

احتمالا نخستین استفاده ها از کربن برای تصفیه در فرآیند تولید برنز و جداسازی ناخالصی های آن در حالت ذوب شده بوده است. مصریان باستان نخستین افرادی بودند که از کربن جهت جداسازی بو و عفونت بیماران استفاده می کردند. همچنین دریانوردان از قرن 16 تا 18 نیز بشکه های آب را جهت تازه ماندن آب در طول سفر های طولانی به زغال آغشته می کردند.

در جنگ جهانی اول ماسک های شیمیایی دارای فیلتر های مجهز به زغال و کربن بودند که بخشی از گاز های کشنده را حذف می کردند. اگرچه کارایی آنها تنها در مقابل برخی مواد سمی موثر بود. پس از جنگ جهانی دوم بود که رشد و توسعه فیلتر های مجهز به کربن فعال سرعت گرفته و در نهایت امروزه از آن در دستگاه های تصفیه هوا و تصفیه آب استفاده می شود.

دستگاه تصفیه دود سیگار

بسیاری از افراد که دارای یک فرد سیگاری در خانواده خود هستند به دنبال یک روش جهت حذف بوی بد ناشی از آن در محیط خانه خود نیز هستند. دستگاه های تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال بهترین وسیله جهت رفع بوی سیگار و جذب دود ناشی از آن هستند. اگرچه دستگاه تصفیه هوا تمام هوای اتاق را تصفیه می کند اما بیشترین و سریعترین تاثیر جهت حذف دود سیگار هنگامی اتفاق خواهد افتاد که فرد سیگاری در نزدیکی دستگاه تصفیه هوا اقدام به استعمال آن نماید.

فیلتر UV یا دستگاه فرابنفش

همانطور که پیش از این اشاره شد، لامپ های یو وی یا دستگاه uv را نمی توان به آن شکل یک فیلتر نامید بلکه دستگاهی است که با روشن شدن آن، عمل ضد عفونی محیط اطراف آن صورت می گیرد.

فیلتر uv یا دستگاه uv چیست؟

بسیاری از افراد سوالات مختلفی در خصوص لامپ های یو وی دارند که برخی از آنها به شرح زیر است:

لامپ یو وی در دستگاه تصفیه هوا چه کار می کند؟

لامپ یو وی در دستگاه تصفیه هوا وظیفه تولید اشعه فرابنفش از طیف uvc را بر عهده دارد. این اشعه باعث غیر فعال شدن و یا از بین رفتن میکرو واورگانیسم های زنده مانند ویروس، باکتری و قارچ ها می شود. لذا هدف از لامپ uv در دستگاه تصفیه هوا ضد عفونی کردن هوای داخل است. دستگاه تصفیه هوا مجهز به لامپ uv یکی از پرکاربرد ترین دستگاه تصفیه هوا برای کرونا در جریان اپیدمی آن است.

نحوه عملکرد اشعه uvc در از بین بردن میکرواورگانیسم ها

اشعه فرابنفش باعث آسیب جدی به DNA موجودات زنده مانند باکتری می شود. این آسیب جدی باعث می شود خطرناکترین ویژگی این موجودات که تکثیر شوندگی آنهاست متوقف شود؛ لذا هنگامی که این موجودات نتوانند تکثیر شوند، خیلی راحت از بین می روند و خطری نخواهند داشت.

ویروس ها اما از طریق دیگری توسط اشعه فرابنفش غیر فعال می شوند. تحقیقات نشان داده است اشعه uv باعث از بین رفتن پوشش پروتئینی نگه دارنده ویروس شده و به این شکل باعث از بین رفتن ویروس می شود.

طیف نوری انواع اشعه uv به چه صورت است؟

اشعه UV-A : طیف نوری 315 تا 400 نانومتر که 95% نور دریافتی از خورشید روی زمین را تشکیل می دهند در این طیف جای می گیرند. از اشعه UVA بیشتر جهت برنزه شدن به شکل مصنوعی استفاده می شود.

اشعه UV-B : طیف نوری 280 تا 315 نانومتر که لرزش آن سریعتر است و اکثر آفتاب سوختگی های پوستی به این دلیل است.

اشعه UV-C : طیف نوری 100 تا 280 نانومتر که بسیار سریعتر حرکت کرده و بیشترین انرژی را دارند. اشعه یو وی سی بیشترین آسیب را به موجودات زنده و سلول ها وارد کرده و جو زمین تقریباً اجازه عبور را به آن نمی دهد.

چه زمانی لازم است از دستگاه تصفیه هوا مجهز به uv استفاده کنیم؟

هنگامی که نیاز به از بین بردن میکرو اورگانیسم های زنده موجود در هوا باشد – مانند باکتری، ویروس، پاتوژن ها و قارچ ها – لازم است از دستگاه تصفیه هوا مجهز به لامپ یو وی استفاده شود. به همین جهت توصیه می شود خرید دستگاه تصفیه هوا مجهز به لامپ یو وی را در نظر بگیرید. چراکه به مرور تمام هوای اتاق را استرلیزه می کند.

آیا اشعه uv باعث بهبود کیفیت هوا می شود؟

اشعه یو وی از طریق از بین بردن میکرواورگانیسم ها و پاتوژن های موجود در هوا باعث بهبود کیفیت آن می شود. لذا اگر به دنبال حذف فیزیکی ذرات موجود در هوا هستید، این دستگاه کارایی ندارد.

آیا دستگاه تصفیه هوا مجهز به لامپ UV برای سلامتی مضر است؟

از آنجایی که لامپ یو وی درون دستگاه قرار داشته و اشعه آن به شکل مستقیم با افراد در تماس نیست، ضرری برای سلامتی افراد ندارد. اما باید در نظر داشت لامپ یو وی در تماس با اکسیژن هوا می تواند باعث تولید گاز ازن شود که مقدار بیش از اندازه آن برای سلامتی و ریه ها مضر است. البته مقدار کم آن می تواند خود یکی از عوامل ضد عفونی هوا نیز باشد چراکه گاز ازن مولکولی بسیار واکنش پذیر بوده و از طریق جذب ذرات آلودگی باعث غیر فعال شدن آن ها می شود.

لازم به ذکر است بسیاری از تولید کننده های مطرح دستگاه ضد عفونی کننده، پوششی روی لامپ های آن قرار می دهند که به هیچ عنوان با گاز اکسیژن در تماس نباشد و به این شکل از ایجاد این مشکل جلوگیری می کنند.

مطالعه بیشتر : لامپ uv و تاثیر آن در دستگاه تصفیه هوا

دستگاه یونیزه کننده هوا ( تولید یون منفی )

تولید کنندگان دستگاه های یونساز یا دستگاه های تصفیه هوا مجهز به یون ساز، معمولاً ادعا های بیشماری جهت تاثیر این محصولات در ضد عفونی کردن هوای محیط، تازگی هوا، از بین بردن بو و همچنین کاهش علایم آلرژی های فصلی توسط آن، می کنند. روش یونیزاسیون از زیر مجموعه های تصفیه هوا به روش تهاجمی یا فعال، می باشد.

اما سوالاتی در این خصوص مطرح می شود که به شرح زیر است:

دستگاه یون ساز چیست و چه کار می کند؟

دستگاه یون ساز به نام های دیگری از جمله دستگاه تصفیه هوا مجهز به یون ساز، دستگاه تولید یون منفی، یون ساز، تصفیه هوای یون ساز، یا دستگاه تصفیه هوا الکترو استاتیک، شناخته می شود که ما در اینجا به همه آنها دستگاه یون ساز می گوییم.

دستگاه یون ساز چگونه یون منفی تولید می کند؟

دستگاه یون ساز بوسیله ولتاژ بالا باعث ایجاد بار منفی در ذرات گذرنده از درون یون ساز می شوند. این ذرات می توانند درون خود یون ساز بوده و یا همان مولکول های هوا باشند. ذرات دارای بار منفی، یون نامیده می شوند. یون ها به خاطر خاصیت جذب کنندگی بالا به ذرات دارای بار مثبت می چسبند.

هنگامی که ذرات با بار منفی یا همان یون ها به ذرات با بار مثبت ( غالباً آلودگی ها ) می چسبند، باعث سنگین شدن ذرات و در نتیجه افتادن آنها از هوا بر روی زمین یا سایر سطوح می شوند.

دستگاه تصفیه هوا الکترواستاتیک به منظور جذب این ذرات سنگین و آلودگی طراحی شده است. این دستگاه با ایجاد بار مثبت درون یک صفحه داخلی باعث میشود ذرات با بار منفی سنگین شده، به آن جذب و از محیط خارج شوند؛ در صورتی که دستگاه های یونیزه کننده هوا به تنهایی چنین قابلیتی ندارند و ذرات آلودگی معمولاً روی فرش، دیوار و سایر نقاط اتاق پخش می شوند.

انواع دستگاه یون ساز

دستگاه های یون ساز به دو دسته دارای فن و بدون فن تقسیم می شوند. دستگاه های فن دار به دلیل گردش سریع تر هوا از درون آن، سریعتر هوای اتاق را ضد عفونی می کنند.

تاثیر دستگاه یون ساز در بهبود وضعیت هوای اتاق

به طور کلی دو نوع آلودگی در هوا ممکن است وجود داشته باشد که جهت شرح تاثیر گذاری دستگاه یون ساز در رفع آلودگی، لازم است معرفی شوند. آلودگی های گازی و آلودگی های ذره ای.

آلودگی گازی

دستگاه های تولید یون منفی هیچ تاثیری در از بین بردن آلودگی های گازی ندارند و به اختصار تاثیری روی VOC ها ندارند. لذا اگر عرضه کننده دستگاه یون ساز به شما می گوید که این دستگاه بوی بد محیط را نیز از بین می برد، لازم است به وی خاطر نشان کنید یون های منفی هیچ تاثیری در از بین بردن بو ندارند و فقط حذف ذرات فیزیکی را انجام می دهند. البته لازم است در نظر داشته باشید گاهی اوقات بوی بد ناشی از ذراتی است که این دستگاه ها تا حد زیادی اقدام به حذف آن ها از محیط کرده و لذا بوی بد ناشی از آنها نیز به مرور مرتفع می گردد. ( مانند دود سیگار )

آلودگی های ذره ای

دستگاه های یون ساز، بواسطه تولید یون منفی در محیط باعث سنگین شدن و سقوط ذرات آلودگی روی زمین، کاشی، فرش، موکت و سایر سطوح می شوند. همین امر خود ایجاد یک نوع آلودگی دیگر است که لزوم استفاده آن به همراه دستگاه تصفیه هوا را نیز بیشتر می کند. علاوه بر این لازم است ذکر شود که ایجاد یون منفی در ذرات، تبعات دیگری مانند تولید گاز ازن را نیز می تواند در پی داشته باشد که ذره ای بسیار واکنش پذیر است. ازن خود تاثیر بسیار زیاد و قوی در استرلیزه کردن محیط دارد اما از سوی دیگر مقادیر غیر کنترل شده آن برای ریه ها بسیار خطرناک است. گاز ازن که تشکیل شده از سه مولکول اکسیژن است با بسیاری از ذرات واکنش نشان داده و ممکن است گاز های خطرناکی مانند فرمالدهید را در محیط بوجود بیاورد.

عوارض یون منفی – آیا استفاده از دستگاه یون ساز باعث بهبود هوای اتاق می شود؟

به طور کلی از آنجایی که دستگاه های یون ساز به شکل جانبی باعث تولید گاز ازن می شوند، استفاده از آنها برای افرادی که به بیماری های تنفسی مانند آسم مبتلا هستند، توصیه نمی شود. همچنین اگر دستگاه تصفیه هوا مجهز به یون ساز تهیه کرده اید بهتر است هنگامی که این افراد در اتاق حضور دارند، این خاصیت آن را خاموش کنید. ( اکثر دستگاه های تصفیه هوای تجاری قابلیت خاموش کردن خاصیت یون ساز را دارند )

به طور کلی توصیه ما استفاده از دستگاه های تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا و کربن فعال در هنگامی که افراد در اتاق ساکن هستند بوده و هنگامی که فردی در اتاق حضور ندارد می توانید با روشن کردن خاصیت یونیزاسیون آن، هوای محل را استرلیزه کنید.

مطالعه بیشتر در خصوص دستگاه یونساز : لینک مقاله

دستگاه تصفیه هوا خانگی

دستگاه تصفیه هوا خانگی امروزه در بسیاری از منازل واقع در شهر های آلوده و حتی غیر آلوده مورد استفاده قرار میگیرد. در عصر کنونی خانه ها به خصوص به دلیل عایق بندی و سیستم های کنترل جریان هوا، اجازه ورود هوا را به داخل نمی دهند که این امر در کنترل مصرف انرژی بسیار مهم است اما از عوارض جانبی آن تجمع آلودگی ها در داخل خانه نیز می باشد. نتایج تحقیقات نشان می دهد در بسیاری از مواقع هوای داخل خانه به مراتب آلوده تر از هوای آلوده بسیاری از شهر های بزرگ است.

تنها کافی است در نظر بگیرید چه مدت زمان طول می کشد تا روی میز و قفسه های شما را خاک بگیرد؛ و این تازه بخش بسیار کوچکی از هوای آلوده ای است که روزانه تنفس می کنید. هوای محیط اطراف خانه شما حاوی هزاران ذره میکروب، قارچ، گرد و غبار، ویروس ها و… است که به هیچ عنوان دیده نمی شوند.

نخستین روش دفاع در برابر آلودگی ها نگهداری خانه به شکل تمیز و تهویه منظم آن است منتهی ممکن است این امر برخی مواقع نتیجه مطلوب را در پی نداشته باشد. در این زمان است که فیلتر هوا یا دستگاه تصفیه هوا خانگی وارد عمل می شود.

سه روش تصفیه هوای خانگی

فیلتر های تخت مورد استفاده در HVAC به همراه uv

در صورتی که هوای مصرفی شما توسط دستگاه های هواساز تامین می شود، بدون اینکه اطلاع داشته باشید، این نوع تصفیه هوا در منزل شما انجام می گیرد چراکه اکثر انواع دستگاه هواساز محل قرار گیری فیلتر ها را گذاشته اند تا هوای بازگشتی مورد تصفیه قرار گرفته و سپس به چرخه بازگردد.

استفاده از فیلتر ها در دستگاه هواساز به همراه روش های ضد عفونی کنندگی مانند فیلتر uv نه تنها الزامی است، بلکه باید حتماً در دوره های منظم، فیلتر ها تعویض گردند چراکه در این صورت ممکن است در صورت آلوده بودن هوای یکی از واحد ها، این آلودگی در سایر واحد ها پخش شود.

دستگاه تصفیه هوا خانگی پرتابل

دستگاه های تصفیه هوای خانگی راهکار جایگزین و موثر تر نسبت به فیلتر های معمول مورد استفاده در دستگاه های هواساز است. علت این امر نیز استفاده از فیلتر HEPA است که امکان استفاده از آن در دستگاه های هواساز با محدودیت روبرو است ( فیلتر هپا مقاومت زیادی در برابر هوا ایجاد کرده و نیازمند فن های قوی تری است. )

برخی از انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی مجهز به دستگاه یون ساز بوده که نیازی به فن ندارند. البته خاصیت یونیزاسیون، خاصیتی است که علیرغم تاثیر قدرتمند در استرلیزه کردن محیط ممکن است پیامد های جانبی نیز برای ریه های افراد داشته باشد لذا باید در استفاده از آن و دستگاه های تصفیه هوای آن احتیاط لازم لحاظ شود.

استفاده از گل و گیاه خانگی

گل و گیاه اگرچه در تصفیه هوا و تولید اکسیژن تاثیر مثبتی دارد اما به هیچ عنوان تاثیر تصفیه هوا را ندارد. ضمن اینکه گل و گیاه خود منشاء تولید بسیاری از انواع گرده و سایر مواد آلرژی زا هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم و آلرژی می تواند مشکل زا باشد.

دستگاه تصفیه هوا صنعتی

در مراکز بزرگ و شلوغ مانند بیمارستان ها، رستوران، باشگاه های ورزشی و کارگاه، نمی توان از دستگاه های تصفیه هوای طراحی شده برای خانه استفاده کرد. دستگاه تصفیه هوا صنعتی به گونه ای طراحی شده است که توانایی جذب ذرات بیشتری گرد و غبار را دارا بوده و عمر فیلتر های آن بیشتر از انواع خانگی است. علاوه بر این دستگاه های حساس مورد استفاده در بیمارستان ها دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز می باشند.

در صورت تمایل به خرید دستگاه تصفیه هوای صنعتی می توانید با مجموعه آی ناین تماس گرفته و اقدام به ثبت سفارش نمایید.

عوارض دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا در کنار تمام مزایایی که دارند ممکن است دارای معایب یا عوارضی نیز باشند. مجموعه آی ناین به دلیل اصل صداقت و مشتری مداری لازم می داند که آن را با شما درمیان گذاشته تا خودتان تصمیم بگیرید که آیا دستگاه تصفیه هوا نیاز شما را برطرف می کند یا خیر؟

دستگاه تصفیه هوا به شکل عام و معمول دارای فیلتر های سه گانه هپا، کربن فعال و پیش فیلتر معمولاً خطری برای افراد نداشته و هیچگونه عوارضی ندارند. تنها موردی که در خصوص فیلتر باید خاطر نشان کرد تعویض به موقع آن است که اگر سر موقع انجام نشود دستگاه کارایی خود را از دست می دهد.

  • فیلتر uv : لامپ یا اشعه یو وی برای انسان و پوست و چشم بسیار خطرناک است اما در دستگاه های تصفیه هوا این لامپ درون دستگاه قرار داشته و چون به شکل مستقیم نمی تابد برای انسان ضرری ندارد و در کنار آن باعث از بین رفتن بسیاری از موجودات ریز میکروسکوپی مانند ویروس ها و باکتری ها می شود. البته دستگاه یو وی اگر به شکل غیر استاندارد تولید شده باشد، ممکن است در تماس با اکسیژن باعث تولید مقدار کمی ازن شود که برای سلامتی مضر است.
  • دستگاه یون ساز : یون منفی به تنهایی خطری برای افراد نداشته و اتفاقاً باعث ایجاد نشاط، تصفیه هوا و تنفس راحت تر می شود. جالب است بدانید یون منفی در محیط هایی که در آن بسیار احساس سبکی تنفس می کنید مانند آبشار ها به مقدار زیاد موجود است. اما ممکن است برخی دستگاه های یون ساز در کنار تولید یون منفی، ازن نیز تولید کنند که برای تنفس انسان توصیه نمی شود. اگرچه بیشتر یونیزه کننده ها مقادیر بسیار کمی در حد 0.05 ppm  تولید می کنند و مقدار بیش از آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • دستگاه ازن ساز : به طور کلی ازن گازی سمی است که نباید توسط انسان تنفس شود، هرچند مقدار کنترل شده آن بی خطر است اما باز هم ما توصیه نمی کنیم دستگاه تصفیه هوا مجهز به ازن ساز خریداری کرده و اگر خریداری می کنید نیز هنگامی که افراد در اتاق آن حضور دارند، این خاصیت را خاموش کنید.

جهت مطالعه بیشتر در خصوص دستگاه تصفیه هوا و عوارض آن توصیه می شود از لینک قرار گرفته دیدن فرمایید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا ( در ایران )

بسیاری از افراد جهت تهیه دستگاه تصفیه هوا، به دنبال محصولی هستند که مشکلات جانبی نداشته و یکبار برای همیشه محصولی تهیه کنند که بیشترین کارایی و کیفیت را در کنار طول عمر بالا در اختیار آنها قرار دهد. برای این افراد بهترین دستگاه تصفیه هوا را توصیه می کنیم. اما بهترین دستگاه کدام است؟

از نظر ما بهترین دستگاه تصفیه هوا محصولی است که تمامی آپشن های تصفیه هوا مانند یونیزاسیون، فیلتر یو وی، سه مرحله اصلی فیلتراسیون را دارا بوده، خدمات پس از فروش قوی داشته، فیلتر های آن در دسترس و قابل تهیه بوده، متراژ بالا را در مدت زمان کوتاهی تصفیه کرده، صدای کم داشته، قابلیت کنترل از راه دور بوسیله ریموت یا گوشی همراه داشته و در نهایت طول عمر بالایی نیز داشته باشد.

طبیعتاً تمامی ویژگی های فوق را به سختی می توان در یک دستگاه پیدا کرد و اگر هم اینگونه باشد، هزینه آن بالا خواهد بود. ما در مقاله بهترین دستگاه تصفیه هوا تمامی مواردی که لازم است هنگام تهیه این محصول رعایت کنید را عنوان کرده و تعدادی از بهترین های موجود در بازار ایران را به شما معرفی کرده ایم.

نحوه استفاده صحیح از دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا می توانند کیفیت هوا و سلامتی شما را افزایش دهند اما اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرند.

بهترین روش استفاده از دستگاه تصفیه هوا، استفاده از آن در تمامی ساعات شبانه روز و به شکل مداوم است. در نظر داشته باشید که بسته به میزان آلودگی موجود در هوا و توانایی دستگاه تصفیه هوا، مدت زمانی طول می کشد تا هوا کیفیت مطلوب را به دست آورد.

همچنین زمانی که شما احساس مطبوعی نسبت به هوای اتاق داشتید، توجه کنید که هرگز دستگاه تصفیه هوا را خاموش نکنید. اگر دستگاه تصفیه هوا را خاموش کنید، کیفیت هوای اتاق به سرعت به آنچه در گذشته بوده است باز می گردد.