دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور (که نام دیگر آن ژنراتور دیزلی می باشد) ترکیبی از یک موتور دیزلی با ژنراتور الکتریکی (اغلب دینام) جهت تولید انرژی الکتریکی می باشد. این محصول یک مورد خاص موتور ژنراتور می باشد. موتور احتراق کمپرسور دبزلس معمولا طوری طراحی شده است که از سوخت دیزلی استفاده می کند، اما در بعضی موارد با سوخت های دیگر مایع و یا گاز طبیعی سازگار می باشد.مجموعه ژنراتور دیزلی در مکان هایی بدون دسترسی به  شبکه برق و یا برق اظطراری در صورت قطع شدن شبکه در محل استفاده می شود. اندازه مناسب دیزل ژنراتور جهت جلوگیری از کمبود قدرت بسیار حائز اهمیت می باشد. در سایز هایی حدود  مگاوات و بالاتر، توربین گازی سیکل باز بسیار کم جاگیر تر و کم هزینه تر نسبت به مجموعه ای از موتور های دیزلی در توان استارت (بار کامل) می باشد. اما در توان دائم ( بار گذاری منظم) حتی در این سطوح توان، موتور های دیزلی گاهی اوقات به توربین های گازی سیکل باز ترجیح داده می شوندف به این دلیل که از کارایی بالاتری برخور دارند.

مجموعه دیزل ژنراتور

ترکیبی از موتور دیزلی، ژنراتور و تجهیزات جانبی متنوع مانند پایه، سایه بان، تضعیف صداف سیستم های کنترل، ترمز های مدار، آب گرمکن های جکت و سیستم استارت به عنوان یک مجموعه ژنراتور “generating set” و یا به صورت مخفف “gen set” شناخته می شود. محدوده سایز هایی از 8 تا30 کیلو وات (هم چنین 8 تا 30 کیلو ولت آمپر تک فاز) در خانه ها، مغازه های کوچک و ادارات  به کار برده می شود. ژتراتور های صنعتی بزرگتر از 8 کیلو وات (11 کیلو ولت آمپر) تا 2000 کیلو وات (2500 کیلو ولت آمپر سه فاز) در ادارات بزرگ، مجتمع ها، کارخانه ها، مورد استفاده قرار می گیرد. مجموعه 2000 کیلو واتی می توانند در یک فضای 40 فوتی (12 متری) به همراه مخزن سوخت و نگهدارنده ISO، کنترلر ها و تجهبزات توزیع برق و تمام تجهیزات مورد نیاز به عنوان نیروگاه مستقل و یا به عنوان پشتیبان آماده در شبکه برق، قرار بگیرد.

این واحد ها که به عنوان ماژول های قدرت نامیده می شوند، دیزل ژنراتور هایی بر روی تریلر های سه محوری با وزن 85000 پوند ( 38555 کیلوگرم) یا بیشتر می باشد. ترکیبی از این ماژول ها در نیروگاه های کوچک استفاده می شود و این ژتراتور ها ممکن است از یک تا 20 واحد در هر بخش برق استفاده شوند و این بخش ها می توانند ترکیب شوند تا صدها ماژول  قدرت را شامل شوند.

در سایز های بزرگ تر ، ماژول قدرت (موتور ژنرانور) یه طور جداگانه بر روی تریلر ها به سایت آورده می شوند و به همراه کابل های بزرگی به یکدیگر وصل شده اند. هم چنین یک کابل کنترل به منظور ایجاد نیروگاه متصل می شود. بسیاری از گزینه ها جهت نیاز های خاص از جمله پانل های کنترلی جهت شروع خودکار، سایبان های آکوستیک  در برنامه های ثابت و متحرک، تجهیزات تهویه، سیستم های تامین سوخت، سیستم هی خروجی و … وجود دارد. دیزل ژنراتور ها به کوچکی 200 کیلو وات (250 کیلو ولت آمپر) به طور گسترده ای نه تنها جهت برق اظطراری بلکه جهت عملکرد ثانویه  تغذیه برق شبکه های برق  در طول  دوره های اوج یا دوره های که کمبود ژنراتور های برق بزرگ می باشد به کار برده می شوند.

کشتی ها نیز اغلب از ژنراتور های دیزلی، گاهی اوقات نه تنها برای نیروی کمکی در چراغ ها، فن ها و دستگیره ها و … استفاده می شود، بلکه به صورت غیر مستقیم به عنوان نیروی اصلی استفاده می شود. با استفاده از نیروی الکتریکی، ژنراتور ها می توانند در یک موقعیت مناسب قرار گرفته شود تا بارگیری بیشتری انجام شود. درایو های الکتریکی در کشتی ها قبل از جنگ جهانی اول ساخته شده بودند. درایو های الکتریکی در بسیاری از کشتی های جنگی ساخته شده  در طی جنگ جهانی دوم مشخص شده بود. همانند تنظیمات الکتریکی-دیزلی که در برخی از  وسایل نقلیه بزرگ مانند لوکوموتیو های راه آهن استفاده می شود.

سایز ژنراتور

مجموعه های ژنراتوری بر اساس بار الکتریکی  که برای تامین در نظر گرفته شده است، انتخاب می شوند. بار های الکتریکی با مقیاس KW (کیو وات) و یا KVA (کیلو ولت آمپر) گفته می شود. جهت انتخاب دیزل ژنراتور باید به توان prime (توان استارت) با قدرت دائم (متداوم) و هم چنین به شرایط محیطی  مانند ارتفاع، دما و قوانین مربوط به آلاینده های خروجی باید مورد توجه قرار گیرد.

اکثر تولید کنندگان ژنراتور های بزرگ تر نرم افزاری را ارائه می دهند که محاسبات پیچیده ای در شرایط ورودی سایت و ویژگی های بار الکتریکی مرتیط انجام می دهند.

سایز و توان ژنراتور 

“توان”

ژنراتور ها باید توان مورد نیاز قایل اعتماد و بدون آسیب را فراهم کنند و این امر توسط سازنده که به طرح خاص ژنراتور یک و یت چند توان را بدهد، به دست می آید. برخی از انواع ژنراتور ها به عنوان ژنراتور برق اظطراری به کار گرفته می شود و ممکن است تنها چند ساعت در سال مورد استفاده قرار گیرد. نوع دیگر ژنراتور  به عنوان ژنراتور اصلی  به صورت دائم کار می کند.

در هنگام عملیات، ژنراتور  آماده به کار  (ژنراتور کمکی) ممکن است با 10% بار بیشتر برای مدت زمان کوتاهی عمل کند. مدل مشابه ژنراتور توان بیشتری نسبت به سرویس آماده به کار جهت عملکرد دائم خواهد داشت. سازنده های ژنراتور  به هر یک از مجموعه های ژنراتور بر اساس تعاریف توافق شده بین المللی  ارائه می دهد. این تعاریف استاندارد  طوری طراحی شده است  که امکان  مقایسه معتبری بین سازنده ها را فراهم می سازد.

استاندارد های توان ژنراتور

توان اماده به کار (توان استدبای standby)

توان استند بای جهت مواقع اظطراری در طی زمانی که  برق قطع شده باشد به کار برده می شود. که در این صورت مطابق با استاندارد های ISO3046، AS2789, DIN6271  و BS5514 می باشد که به صورت اسمی (نامی) درجه بندی شده اند.

موارد کاربردی:

  • بیمارستان ها
  • کارخانه ها
  • ادارات

توان استارت (توان پرایم یا prime)

این توان نباید جهت برنامه های کاربردی ساخت و ساز استفاده شود. خروجی در بارهای مختلف برای زمان های نامحدود در دسترس می باشد. معمولا حداکثر تقاضا 100% توان استارت که با توان ekw با 10% توان اضافی در مواقعی که در مواقع  ضروری از یک تا 12 ساعت مورد استفاده قرا میگیرد. 10% توان بیشتر برای مدت زمان محدودی در دسترس می باشد. (توان استارت معادل، مطابق با استاندارهای  ISO8528  و توان اضافی مطابق با استاندارد های ISO3046 ،AS2789، DIN6277  و BS 5514  می باشد.) این مقدار برای تمامی ژنراتور های قابل اجرا نمی باشند.

موارد کاربردی: 

زمانی که ژنراتور تنها منبع قدرت جهت استفاده باشد.

  • معدن
  • ساخت و ساز
  • نمایشگاه
  • جشنواره و ….

توان دائم (توان بیس و یا base)

این توان مناسب جهت تامین قدرت به صورت مداوم در مدت زمان محدود می باشد. (قدرت دائم مطابق با استاندارد ISO8528، ISO3046، AS2789، DIN 6271 و BS5514 می باشد. این میزان برای تمامی ژنراتور قابل اجرا نیست.

موارد کاربردی : 

ژنراتور با عملیات مداوم و با همزمان با منبع تغذیه و نیروی مداوم با حداکثر 8760 ساعت در سال است. این مورد نیز در مورد مجموعه هایی که نیاز به پشتیبانی اساسی/ شبکه ای  استفاده می شود، حتی اگر این امر 200 ساعت در سال رخ  دهد. به عنوان مثال اگر در یک مجموعه  خاص قدرت با توان 1000 کیلو وات باشد، توان استارت یا پرایم 850 کیلو وات  است و توان دائم 800 کیلو وات می باشد. اگرچه این ارقام با توجه به تولید کننده متفاوت است و باید از برگه اطلاعت داده سازنده گرفته شود.

موتور های بزرگتر از حدود 3 MWe تا 30 MWe گاهی اوقات از نفت های سنگین که از زمان پایان فرآیند پالایش منتیج می شود. هنگامی که به سوخت گرما داده می شود که در خطوط جریان یابد. در عین حال باعث افزایش خطرات آتش سوزی ناشی از سوخت بیش از حد  حرارت می سازد و آن را مناسب نمی سازد.

سایر سوخت های دیگر شامل:

  • بیو دیزل
  • نفت گیاهی مستقیم
  • چربی حیوانی
  • گلیسیرین
  • دوغاب زغال سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *