مقدمه

شیر سه راهه درجه حرارت سیال عبوری از خود را کنترل می کند. این شیر ها معمولا دو راه را به یکدیگر مرتبط می کند و طرف سوم آن به انشعاب دیگری وصل می گردد که میزان دبی آب توسط این شیر تنظیم می گردد . کاربرد گسترده این شیرها در سیستم های تهویه مطبوع و به طور کلی در صنایعی که نیاز به کنترل دما، رطوبت، فشار و ... یا کنترل دبی سیال باشد، می باشد.

این شیر ها با توجه به داشتن یا نداشتن واشر اب بندی به دو دسته تقسیم می شوند:

شیر سه راهه با آب بندی مثبت

این مدل شیرها مجهز به واشر آب بندی می باشند تا جریان را به سمتی که می خواهند جریان دهد و سیال به سمت دیگری جریان نیابد.

شیر سه راهه با آب بندی منفی

اگر مشکلی در نفوذ جریان به سمت دلخواه وجود نداشته باشد، به این معنی که مقدار کمی از سیال به سمت دیگری جریان یابد، دیگر نیازی به واشر آب بندی نمی باشد و به چنین شیرهایی ، شیر سه راهی با آب بندی منفی می گویند. هم چنین با توجه به نوع باز و بسته شدن به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

شیر سه راهه دستی 

همانطور که از عکس این شیر پیداست، باز و بسته شدن این شیر توسط نیروی انسانی و دستی صورت می گیرد. شیر سه راهه موتوری  این شیر برخلاف شیر سه راهه دستی، بر مبنای سیگنالی که از سیستم کنترل دریافت می کند عمل می کند. شامل یک شیر و یک محرک (اکچوئیتر)  می باشد که توسط این ابزار شیر باز و بسته می شود. شیر سه راهه موتوری نقش به سزایی در صنعت دارد و ابزار نهایی در سیستم کنترل می باشد. همچنین علاوه بر صنعت در تاسسیات ساختمان و تهویه مطبوع کاربرد بسیار این نوع شیر را به وفور مشاهده می کنیم.

دسته بندی شیر سه راهه از نظر نوع حرکت

1- شیر با حرکت خطی  2- شیر با حرکت دورانی 

شیر سه راهه موتوری از لحاظ نوع عملکرد

1- شیر سه راهه مخلوط کننده

همانطور که در عکس کاملا پیداست، این شیر دو جریان را با هم مخلوط می کند و یک جریان به وجود می آورد. به طور مثال برای کاهش دمای آب در یک سیستم ، آب داغ ورودی و آب سرد را با هم مخلوط کرده و آب با دمای پایین تر حاصل می آورد.

2- شیر سه راهه تقسیم کننده 

همانطور که از تصویر زیر کاملا مشخص است، جریان سیال از یک طرف وارد شده و با نسبتی تقسیم گشته و از دو طرف دیگر خارج می گردد. نسبت تقسیم به سایز دهانه  ورودی و خروجی ها بستگی دارد.

3-شیر سه راهه تغییر دهنده مسیر 

عملکرد این نوع شیر بدین صورت است که جهت جریان سیال تغییر یافته و مسیر خروج از یک خط به خط دیگر تغییر می یابد. در صورت تمایل به درخواست جهت بازدید و تجهیز موتورخانه می توانید با شرکت تماس بگیرید. پس از ثبت درخواست در روز تعیین شده یک از مهندسین شرکت از محل بازدید کرده و به شما در خصوص تجهیزات لازم جهت سیستم سرمایش و گرمایش مورد نیاز مشاوره می دهد. انواع شیر سه راهه برند های معروف در گروه بازرگانی i-9 با عرضه میگردد. لازم به ذکر است که تمامی این محصولات اصل بوده و با قیمت عمده به فروش می رسد . جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس گرفته و از مشاوره فنی کاملا رایگان ما بهره ببرید. هم چنین می توانید سفارشات خود را به صورت خرید اینترنتی ثبت نمایید.

لینک های مرتبط شیر سه راهه چیست؟ انواع شیر سه راهه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *