خازن پمپ آب - خارن پمپ کف کش
خازن پمپ آب و یا خازن الکتروموتور (خازن موتور) در جعبه ترمینال پمپ های تک فاز قرار گرفته است. خازن موتور یک خازن الکتریکی است که جریان را به یک یا چند سیم پیچ موتور القایی AC تک فاز تغییر می دهد تا یک میدان چرخشی مغناطیسی ایجاد کند.
انواع خازن پمپ آب
- خازن راه انداز (خازن استارت)
- خازن دائم
واحد اندازه گیری خازن ها میکرو فاراد (μF) می باشد. اما در گذشته این واحد به صورت های MFD و mfd نیز استفاده می شدند. (یک میلی فاراد، 1000 میکرو فاراد است که معمولا در موتور ها مشاهد نمی شوند.)
خازن موتور ها معمولا در سیستم های زیر استفاده می شود:
- سیستم های تهویه مطبوع
- پمپ های آبگرمکن
- جکوزی
- گیت های برفی
- فن های بزرگ
- کوره های حرارتی
خازن های دائم دو گانه در برخی از واحد های تهویه مطبوع و کمپرسور برای تقویت هر دوی فن و موتور کمپرسور استفاده می شود. یک نمونه خازن استارت، معمولا به صورت دوار می باشند.
یک نمونه خازن استارت، معمولا به صورت دوار می باشند.
خازن راه انداز
خازن راه انداز و یا خازن استارت به طور مختصری گشتاور شروع موتور را افزایش می دهد. در نتیجه به موتور اجازه می دهد که موتور به سرعت چرخانده و خاموش شود. یک خازن راه انداز ه اندازه کافی طولانی در مدار باقی می ماند تا به سرعت از پیش تعیین شده برسد که معمولا حدود 0.75% سرعت کامل است. سپس غالبا توسط سوئیچ سانتریفیوژ (گریز از مرکز) با آن سرعت از مدار خارج می شود. پس از خارج شدن خازن راه انداز از مدار، موتور با خازن دائم با کارآمدی بیشتری کار می کند. اگر سوئیچ سانتریفیوژ خراب شده باشد، موتور به درستی کار نخواهد کرد.
اگر سوئیج همیشه “باز” باشد، خازن استارت بخشی از مدار نمی شود و بنابراین از روشن کردن موتور جلوگیری می کند. اگر سوئیچ همواره “بسته” باشد، خازن استارت همیشه فعال می باشد، در نتیجه باعث از بین رفتن خارن می شود. اگر موتور شروع به کار نکند، به مراتب احتمال خراب یودن خازن بیشتر از سوئیچ است. خازن های راه انداز ظرفیتی بین 50 تا 400 میکرو فاراد و ولتاژی بین 125 تا 250 ولت دارد.
خازن دائم
برخی از موتور های الکتریکی AC تک فاز نیاز به "خازن دائم" برای ایجاد انرژی در سیم پیچ فاز دوم (کویل کمکی) جهت ایجاد میدان مغناطیسی چرخشی در زمانی که موتور در حال اجراست، دارند. خازن های دائم جهت کار مداوم در حین کار موتور طراحی شده اند، به همین دلیل از خازن های الکترولیتی استفاده نمی شوند و از خازن های پلیمری با اتلاف کم استفاده می شود. جنس خازن های دائم اغلب از پلی پروپیلن (کاغذ متالیزه) و در تمامی مدتی که موتور کار می کند، این خازن نیز کار می کند. خازن های دائم در محدوده ظرفیت 1.5 تا 100 میکرو فاراد و محدوده ولتاژ 370 ولت تا 440 ولت موجود می باشد.
اگر مقدار ظرفیت اشتباهی از خازن نصب شده باشد، موجب ایجاد میدان مغناطیسی ناهمواری در اطراف روتور می شود. این نقاط ناهموار باعث ایجاد چرخش بی قاعده روتور مخصوصا در زیر بار می شود. این اختلال در چرخش روتور موجب پدیده های زیر می شود:
- پر سر و صدا کردن موتور
- افزایش مصرف انرژی
- افت کارایی
- گرمای بیش از حد موتور
خازن دائم دوگانه
خازن دائم دوگانه از دو موتور الکتریکی پشتیبانی می کند. همانند یک تهویه مطبوع بزرگ و یک پمپ گرمایشی، و یا یک فن موتور و یک کمپرسور موتور.
هم چنین این مورد فضای فیزیکی کمتری را با ترکیب دو خازن در یک خازن اشغال می کند. خازن دوگانه دارای سه ترمینال است که برای فن ها با برچسب C و برای کمپرسور ها با برچسب HERM لیبل گذاری شده است.
موتور های دارای خازن
همه ی پمپ هخای استخری از خازن استفاده نمی کنند. چهار نوع موتور پمپ استخری رایج وجود دارند:
بدون خازن ( split phase)
خازن استارتی
بدون سوئیچ (permanenet split capicitor)
خازن استارتی/ خازن دائم
- موتور های بدون خازن به طور گسترده در استخر های آب گرم و جکوزی ها و در بالای استخر های زمینی استفاده می شود. این طرح دارای سیم پیچ استارت و سوئیچ استارت است. اما هیچ خازنی ندارد.
- از موتور خازن استارتی معمولا در پمپ های استحری زمینی استفاده می شود. گشتاور شروع بالاتر است (150 تا 175 درصد از بار کل) و جریان شروع کمتر از موتور بدون خازن معادل می باشد. عملکرد این موتور ها مشابه با موتور های بدون خازن است. با این تفاوت که دارای یک سوئیچ استارت برای شروع به کار سیم پیچ و خازن بیرون از موتور و زمانی که موتور به 2/3 و یا 3/4 بار کل می رسد، می باشد.
- موتور بدون سوئیچ و یا موتور خازن دائمی سوئیچ ندارد و اغلب به اسم موتور های بدون سوئیچ شناخته می شوند. این موتور ها از یک خازن دائمی استفاده می کند که به صورت دائم در مدار باقی می ماند. این موتور ها دارای گشتاور شروع خیلی کم نسبت به موتور های خازن استارتی می باشد.
- موتور های خازن دائمی/ استارتی برای افزایش کارآمدی استفاده می شود. در این حالت هر دوی خازن های دائمی و استارتی استفاده می شود. این موتور ها عملکرد مشابهی با موتور های مورد قبل ( موتور های بدون سوئیچ) دارند.
موقعیت خازن استارتی
خازن های استارتی معمولا بسیار سخت (شیشه ای) با پوشش پلاستیکی هستند که معمولا، نه همیشه، در زیر انتهای کاور (سایه بان) غیر رانشی پیدا می شوند.
موقعیت خازن دائمی
خازن های دائم معمولا فلزی (آلومینیوم یا استیل) هستند و در زیر برآمدگی در بالای موتور یافت می شوند که معمولا به آن محفظه خازن گفته می شود. تصویر مقابل قرارگیری خازن در موتور را نشان می دهد.
سوختگی خازن راه انداز
معمولا یک خازن استارت سوخته موجب استارت آهسته و یا زوزه کشیدن موتور بدون اینکه روشن شود، می گردد. زمانی که خازن در آستانه ی خراب شدن باشد، ممکن است نشتی از روغن الکتریکی دیده شود. هم چنین هنگامی که خازن می سوزد، ونت باز می شود و زوغن الکتریکی را بیرون می ریزد. بعد از سوختن خازن استارت، یک حفره فیزیکی در ونت ایجاد می گردد.
سوختگی خازن دائم
خارن دائم سوخته معمولا موجب زوزه موتور بدون آن که روشن شوئ و یا "hi amps" می گردد. غالبا زمانی که موتور در موقعیت hi amps است، بدون محافظ حرارتی عمل نمی کند. زمانی که خازن دائم در آستانه ی سوختگی است، انتهای خازن که ترمینال دارد و یا گاهی اوقات در انتهای مقابل که ترمینال ندارد، به شمت بیرون خم می شوند. در صورت سوختن خازن، خوانش ظرفیت خازنی بسیار پایین تر از آن ان چه درج شده است، می گردد. معمولا در خازن های دائم و نت وجود ندارد - آن ها به بیرون خم می شوند و ه علت ساختار داخلی نا ایمنی که دارند موجب شکستن اتصالات داخلی در خازن می گردند.
نحوه تعویض خازن استارت
هنگامی که خازن را تعویض می کنید، هرگز خازن با ظرفیت کمتر را جایگزین نکنید. اگر نتوانستید سایز خازن مورد نظر خود را پیدا کنید، بهتر است از یک خازن با یک درجه ظرفیت بیشتر استفاده نمایید. اگر موتور پمپ شما به صورت مداوم خازن ها را می سوزاند، سعی کنید از یک خازن با ظرفیت بالاتر استفاده نمایید. خازن ها نسبت به تغییرات قدرتی حساس اند. اگر شما نمی توانید سیستم قدرت خود را کنترل کنید، ممکن است نیاز به یک خازن با ظرفیت کمی بیشتر داشته باشید.
نحوه تعویض خازن دائم
برای جایگزین خازن دائم، کاور خازن را با باز کردن دو پیج، بردارید. سپس اقدامات بالا را برای قطع و تعویض خازن دنبال کنید. همانطور که در بالا عنوان شد، وقتی شما خازن را جایگزین می کنید، خازن با ظرفیت کمتر را به هیچ عنوان جایگزین نکنید. اگر سایز خازن مورد نظر را پیدا نمی کنید، می توانید از یک خازن با ظرفیت بالاتر استفاده نمایید. دقت نمایید که خازن ها نسبت به تغییرات قدرت حساس هستند. اگر شما نمی توانید قدرت سیستم را کنترل کنید، شما نیاز به یک خازن با ظرفیت کمی بالاتر دارید.
گروه بازرگانی آی ناین انواع مدل های خازن در انواع ظرفیت ها را با مناسب ترین قیمت عرضه می کند:
- خازن فیشی
- خازن کابلی
- خازن کتابی
- خازن کولری
- خازن ایگل
- خازن جکادی
جهت تمایل به خرید و کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره فنی رایگان با ما در تماس باشبد. هم چنین می توانید سفارشات خود را به صورت خرید اینترنتی در سایت ثبت نمایید.
20عالی
سلام .یک عدد کفکش ۲.۲کیلووات تک فاز دارم حدود ۷۰متر طول کابل کفک کش تا تابلو برق اصلی فاصله داره سایز کابلم ۲در۲.۵ است .۲روزیکبار ۲ساعت روشن میشه بانک خازنی نزارم مشکلی داره
با سلام این کابل با این سطح مقطع و طول جوابگوی تامین توان کفکش شما هست.
سلام.بنظر من پمپهای تکفاز عموما همراه خودش با خازن طراحی شده هستن دیگه نیازی به بانک خازنی نداره
با سلام ، بله درست است . معمولا الکتروموتورهای تک فاز به همراه خازن طراحی شدند . موارد اشاره شده 1 : برای الکتروموتورهایی که طراحی متفاوتی داشته اند . 2 برای استفاده به عنوان لوازم یدکی ، معرفی شده اند .
سلام یک پمپ تک فاز لجن کش داریم خازنش سوخت تعویض کردم دور پمپ بر عکس شده چکار کنم؟
با سلام اتصال دو سر سیم پیچ کمکی و اصلی پمپ شما جابجا انجام گرفته. با جابجا نمودن آنها مشکل شما حل خواهد شد.
باسلام وخسته نباشید
کفکش تک فاز دارم کابل برقش قطع شده سه تا سیم داره خازن هم سیمش جدا شده چطور وصل راه اندازه گنم
با سلام – با توجه به اینکه نوع اتصال در هریک از برندها متفاوت است . می بایست به نقشه اتصال آن که در کاتالوگ اشاره شده مراجعه نمایید . چنانچه به آن دسترسی ندارید و یا اطلاعات فنی قوی ندارید توصیه می کنیم از یک برقکار کمک بگیرید
سلام پمپ کفکش دارم که وقتی به برق متصل میشه کار نمیکنه و فقط صدا میده،گریپاژ کرده، وقتی پره هاش رو میچرخونم شروع به حرکت میکنه و به درستی کار میکنه
حالا ایراد از خازن استارتر هست؟ یا سیم پیچ مشکل داره؟
سلام برشما،اگر پروانه گیر نکرده باشد ، بله این مشکل احتمالا از خازن و یا سیم پیچ کمکی میتواند باشد.
با سلام یک عدد پمپ کفکش یک اسب دارم که الان بیرون از آب به خوبی روشن می شود ولی داخل آب چند ثانیه کار می کند و بعدش خاموش می شود و بعد از چند دقیقه دوباره همین وضعیت تکرار می شود ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
سلام برشما، در صورتی که کفکش دارای فلوتر باشد شاید سطح آب کاهش پیدا کرده و این اتفاق می افتد و علت دیگری که میتوان متصور شد این است که سیم پیچی نیم سوز شده و قدرت لازم برای چرخاندن پروانه داخل آب را ندارد.
یه کفکش هم من دارم دقیقا همین اتفاق براش افتاده
اگه علتشو پیدا کردید به منم اطلاع بدید
ممنون
سلام دوتا پمپ کفکش دارم یکیش چینی استریم سوخت متراژ چاهم 20متره ولی پمپم ۳۵متربود دادم یکی سیم پیچی کردی آوردم دوروز کارکرد خازن داخل پمپ ترکید پوسته دیگه بدرد نخورد پمپ بعدی توان بود که بلبرینگ خراب کرده بود اونم سوخت بردم دادم همین آدم سیم پیچی کرد دوروز کارکرده اینم خازن ترکوندکلاهک پمپ ترکید اینم اینجورشد ممنون میشم راهنماییم کنین هربارروشن میکنم کلا ده دقه یایه ربع آب لازم دارم تماس 09138496950
با سلام – ابتدا با ید شرایط استفاده از کفکش بررسی شود. ممکن است مشخصات پمپ شامل جریان و ولتاژ با ورودی مغایرت داشته باشد. همچنین نوع اتصالات مورد استفاده و طول مسیر بعد از خروج از چاه هم برای بررسی دقیق تر لازم است
سلام یک کفکش یک اینچ دارم میخوام خازن عوض کنم شماره خازن ندارد چه خازنی بندازم
تک فاز بدنه آلمینیومی
با سلام ، با توجه به تفاوت خازن در برندهای مختلف می بایست برند و مدل مورد استفاده را بفرمایید تا کارشناسان ما بهتر بتوانند پاسخگوی شما باشند
سلام یک پم اب دو اسب داریم که فشار اب خیلی افت کرده وپروانه وخروجی و ورودی چک شده با سلامت تیوپ وباد مشکلی نبوده کاسه حلزونی هم گرم میشود پروانه نو هست وشیرها یکطرفه هم نو ولی فشار اب بیشتر ۴ بار نمیشه ایا مشکل از خازنه
با سلام ، با توجه به اینکه فشار خروجی پمپ ضریبی از فشار ورود ی پمپ است ابتدا فشار ورودی را چک بفرمایید احتمالا در آن نقطه کاهش فشار اتفاق افتاده است . گرمی کاسه حلزونی هم می تواند به همین دلیل ایجاد شود یعنی کاهش فشار ورودی باعث پدید آمدن پدیده کاویتاسیون و بالا رفتن فشار بخار آب باشد
سلام کفکشدواینچ اسپیکودارم خروجی اب پایینه
سلام
یک کفکش داریم با حدودا ۳۰۰ متر کابل داره کار میکنه . چند روز پیش کلید قطع و وصل کنار پمپ سوخت .و ما اتصال مستقیم کردیم. آیا در مدار بودن خازن لازمه؟ و اتصال خازن ک از کلید جدا شده باید چطور باشه؟
با سلام . ضمن تشکر از شما بابت نکاتی که فرمودید. موارد اشاره شده جهت بررسی به قسمت های مربوطه ارجاع داده شد. امیدواریم با دریافت نقطه نظرات شما و دیگر هموطنانمان بتوانیم محصولی بهتر و با کیفیت تر با قیمتی مناسب ارائه نماییم .
با عرض سلام و تشکر بابت سوالات و پاسخ های کارشناسان شما خوب و آموزنده بود.
درودبیکران وتشکرازجواب کارشناسهاتون استفاده کردیم