دستگاه تصفیه هوای خانگی، دستگاهی است که برای بهبود و ارتقای کیفیت هوای داخل محیط طراحی شده و هدف آن حذف آلودگی‌ها، گرد و غبار، مواد آلرژی‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر ذرات معلق در فضا است. تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوای خانگی عمدتاً در بخش تکنولوژی فیلتراسیون و نوع فیلتر با یکدیگر مشخص می‌شود هر نوع با توجه به ساختار به شکل متفاوتی هوای محیط را پاکسازی می‌کند. از مهمترین مزایای انواع دستگاه تصفیه هوا می توان به حذف آلرژن ها، کاهش ذرات معلق و گرد و غبار در فضای خانه، حذف بوهای نامطبوع، کاهش مواد شیمیایی و سموم و در نهایت کاهش ویروس ها و میکروارگانیسم های مضر در محیط اشاره کرد. در این نوشتار قصد داریم به منظور ایجاد شناخت کامل‌تر نسبت به این سیستم، تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا را مورد بررسی قرار داده و برخی از ویژگی‌های آنها را به طور کامل مورد ارزیابی قرار دهیم.

1. تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا براساس نحوه فیلتراسیون

به طور کلی دستگاه های تصفیه هوا از دو نوع تکنولوژی برای پاکسازی هوا بهره می گیرند:

تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا براساس نحوه فیلتراسیون

- دستگاه تصفیه هوا با فیلتراسیون پسیو یا غیر فعال

تکنولوژی فیلتراسیون پسیو یا فیلتر غیرفعال، هوای محیط را با کمک فن‌های تعبیه شده به درون دستگاه وارد می کند و سپس هوا از انواع فیلترهای پالایش شده عبور کرده و پس از پاکسازی از سمت دیگر دستگاه خارج می شود. در روش فیلتراسیون پسیو یا غیر فعال، تنها ذرات معلق توسط فیلترهای دستگاه جذب شده و هیچ فرایند خاص دیگری انجام نمی‌شود.

- دستگاه تصفیه هوا با فیلتراسیون اکتیو یا فعال

در روش فیلتراسیون اکتیو یا فعال، علاوه بر پاکسازی هوا در به روش فیلتراسیون پسیو، فرایند یونیزه کردن هوای محیط برای جذب ذرات آلاینده نیز صورت می گیرد. این فرایند به طور اصولی در دستگاه های تصفیه هوای استاندارد از طریق فیلتر هپا و فیلتر کربن اکتیو صورت می گیرد.

2. انواع دستگاه تصفیه هوا براساس جنس فیلتر

از سوی دیگر بخشی از اصلی ترین نقطه تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا در جنس فیلتر آنها است. هریک از انواع این فیلترها برای حذف نوع خاصی از آلاینده ها طراحی شده اند که به کارگیری هر یک از آنها می تواند بر نوع عملکرد و قیمت دستگاه تصفیه هوا تاثیرگذار باشد. به طور کلی علاوه بر فیلترهای اصلی که در زیر عنوان شده است فیلترهای جانبی دیگری از جمله فیلتر کربن فعال برای حذف بو، فیلتر UV برای ضدعفونی و جذب میکروارگانیسم های مضر، فیلتر فوتوکاتالیست و ... به عنوان فیلترهای مکمل در دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. شناخت انواع فیلترهای اصلی و همچنین فیلترهای مکمل در خرید دستگاه تصفیه هوا مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

- فیلتر هپا

فیلتر هپا از مواد الیافی با تراکم بالا ساخته شده و قادر است 99 درصد از ذرات معلق در محیط با اندازه 0.3 میکرون را جذب کند. فیلتر هپا درحذف آلرژن ها، گرد و غبار، شوره بدن حیوانات و برخی باکتری ها نقش موثری دارد اما به طور کامل قادر به حذف گازهای شیمیایی و بوهای نامطبوع از محیط نیست. این فیلتر به دلیل ساختار ویژه و عملکرد بالای خود از پرکاربردترین فیلترهای تصفیه هوا به شمار می رود که در اکثر انواع دستگاه های تصفیه هوای خانگی موجود در بازار همراه با فیلتر کربن فعال به عنوان مکمل به کار می رود. برخی از فروشندگان دستگاه های تصفیه هوا ادعا می کنند که فیلتر هپای قابل شست‌و‌شو در دستگاه‌هایشان وجود دارد که از پایه و اساس غلط است. بهتر است بدانید فیلتر های هپا و کربن اکتیو ظرفیت مشخصی دارند و پس از پایان ظرفیتشان حتی اگر شسته شوند، تمیز نمی شوند. بنابراین تنها راه برای حفظ عملکرد صحیح دستگاه‌های تصفیه هوا که از فیلتر هپا استفاده می کنند تعویض این فیلترها هنگام آلودگی است. به این ترتیب لازم است بدانید فیلتر هپا به طور کلی قابل شستشو نیست و نیاز به تعویض دوره ای دارد.

- فیلتر الکتروستاتیک

انواع دستگاه تصفیه هوا با تکنولوژی فیلتر الکتروستاتیک با ایجاد بار الکتریکی روی ذرات معلق آن ها را به صفحات فلزی خود جذب می کنند. فیلترهای الکتروستاتیک قابلیت شستشو و پاکسازی دارند اما مشکل از آن جایی شروع می شود که تعیین زمانی دقیق برای شست و شوی آن‌ها بسیار دشوار است. به طور کل دستگاه‌های دارای فیلتر الکتروستایتیک اگر چه هزینه‌های نگهداری کمتری دارند اما ممکن است در حذف ذرات بسیار کوچک و ذرات آلرژی زا به اندازه فیلترهای هپا کارآمد نباشند و از سوی دیگر شستشوی فیلترهای الکتروستاتیک در زمان نامناسب حساسیت دستگاه در جذب ذرات را نیز به میزان زیادی پایین می آورد.

- فیلتر نانوفیبر

فیلترهای نانوفیبر برای به دام انداختن ذرات بسیار کوچک کاربرد دارند. این نوع فیلتر از الیاف نانو ساخته شده اند که توانائی بالائی در جذب ذرات ریز معلق، میکروب ها و دیگر از آلاینده های شیمیائی دارند. فیلترهای نانو فیبر به دلیل حساسیت بالای خود در جذب ذرات در سیستم های صنعتی به کار گرفته می شوند. به طور کلی این نوع فیلترها به لحاظ نوع و ساختار خود از فیلترهائی معمولی گران قیمت تر می باشند و در انواع مختلف دستگاه تصفیه هوای خانگی چندان کاربرد ندارند.

3. انواع دستگاه تصفیه هوا براساس فضای تحت پوشش

ظرفیت پاکسازی هوا، از دیگر نقاط تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا محسوب می شود. به طور کلی می توان گفت انواع دستگاه تصفیه هوا بر اساس ظرفیت به مدل‌های صنعتی، خانگی و انواع قابل استفاده در ماشین تقسیم بندی می شوند که هریک از توان و ظرفیت ویژه ای برخوردار است. ظرفیت یا فضای تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا به معنای محدوده یا مساحتی است که یک دستگاه تصفیه هوا قادر به تصفیه هوای آن در زمان مشخص می‌باشد. این فضا بر اساس مساحت (معمولاً به متر مربع) تعیین می‌شود و نشان می‌دهد که دستگاه می‌تواند هوا را در آن منطقه به‌طور مؤثر تصفیه کند. مهمترین عامل تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا که بر ظرفیت آن تاثیرگذار است اندازه و قدرت فن دستگاه و همچنین انواع و ابعاد فیلتر و تکنولوژی تصفیه آن می باشد.

نوع فیلتر 

جنس فیلتر

نحوه عملکرد

قابلیت حذف ذرات ریز

قابلیت شستشو

حساسیت 

قیمت

هپا

الیاف فشرده 

جذب ذرات در الیاف فشرده 

دارد

ندارد

بالا

مقرون به صرفه 

الکتروستاتیک

فلز

ایجاد بار الکتریکی روی ذرات معلق 

ندارد

دارد

متوسط

متوسط

نانو فیبر

الیاف نانو

جذب آلاینده ها در الیاف نانو

دارد

ندارد

بالا

گران 

- نحوه محاسبه فضای تحت پوشش دستگاه تصفیه هوا

برای محاسبه متراژ مناسب دستگاه تصفیه هوا بهتر است با مثالی ملموس شروع کنیم. چون این‌گونه می‌توانید متوجه شوید که آیا به تعداد بیشتری دستگاه نیاز دارید یا خیر. برای این‌کار بهتر است حجم هوای داخلی محل موردنظرتان را از طریق فرمول زر به‌دست آورید.

حجم هوای داخلی = مساحت مترمربع * ارتفاع سقف

مثلا اگر متراژ خانه شما ۳۰۰ متر مربع و ارتفاع آن ۳ متر است؛ باید این دو عدد را در هم ضرب کنید که حاصل می‌شود 900 متر مکعب و نشان دهنده میزان حجم هوای داخلی منزل شما است.

- ظرفیت یک دستگاه تصفیه هوای متوسط چقدر است؟

یک دستگاه تصفیه هوای متوسط تقریبا دارای جریان هوای ۲۰۰ CFM است. این عدد ظرفیت دستگاه تصفیه هوا را برای پاکسازی هوای 60 متر مربع در دقیقه را نشان می دهد. یعنی این دستگاه قادر است در 1 دقیقه هوای یک محیط 60 متری را به خوبی پاکسازی کند. دستگاه تصفیه توانایی پاکسازی هوای تحت پوشش 360 متر در ساعت را دارد. حال اگر فضای شما 300 متر مربع باشد بنابراین این دستگاه ظرفیت پاکسازی کامل فضای منزل شما در یک ساعت را ندارد. در این شرایط شما میتوانید تعداد دستگاه‌های خود را افزایش دهید و یا میتوانید یک دستگاه با قدرت و ظرفیت بالاتر انتخاب کنید.

4. انواع دستگاه تصفیه هوا براساس برند

از آنجا که در سالیان اخیر با افزایش میزان آلاینده های شیمیایی در هوای شهرهای بزرگ و کوچک، دستگاه تصفیه هوای خانگی کم کم به یکی از ملزومات اصلی منزل تبدیل شده است، برندهای مختلفی اقدام به طراحی و تولید این دستگاه کرده اند. امروزه در بازار ایران طیف گسترده ای از انواع و اقسام مختلف دستگاه تصفیه هوا یافت می شود که برخی از آنها ساخت برندهای معتبر دنیا از جمله هانیول، سامسونگ، ال جی، شیائومی و ... و یا دیگر برندهای نوظهور دیگر می باشند. تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا بر مبنای برند سازنده آن می تواند تفاوت های ساختاری در خصوص نوع و توان موتور، امکانات و گزینه‌های جانبی دستگاه و تفاوت‌های شکلی و ظاهری دستگاه‌ها را شامل شود. 

5. تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا بر اساس امکانات

از دیگر نقاط تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا؛ گزینه ها و  امکانات جانبی و ویژگی‌های اضافی آنها است که برخی برای افزایش قدرت عملکرد دستگاه در پاکسازی هوا و برخی دیگر برای راحتی و مدیریت بهتر کاربر ارائه شده است. به بیان دیگر هر مدل دستگاه تصفیه هوا غیر از تجهیزات تصفیه کردن هوا، امکانات جانبی مختلفی را ارائه می کند. برخی از دستگاه های تصفیه هوا طیف گسترده تری از فیلترهای مختلف از جمله فیلترهای فوتوکاتالیست یا لامپ UV و یا ویژگی یونیزاسیون برای تصفیه پاکسازی انواع آلودگی در فضای محیط دارند و در مقابل برخی دیگر ممکن است تعداد فیلترهای کمتری در سیستم خود به کار برده باشند. همچنین برخی گزینه های جانبی دیگر از جمله سنسور تشخیص آلودگی هوا، پنل لمسی، کنترل از راه دور، تایمر هوشمند، قابلیت عملکرد اتوماتیک برای بهینه سازی مصرف انرژی و ... نیز از جمله سایر امکاناتی است که دستگاه‌های مختلف از آن برخوردارند که به کاربر سطح راحتی و دسترسی‌های بهتری برای به کارگیری این دستگاه ارائه می دهد. 

بهترین دستگاه تصفیه هوا خانگی

درحال حاضر یکی از انواع بهترین دستگاه تصفیه هوای خانگی در بازار ایران که تمامی روش‌های ضد عفونی کنندگی و تصفیه هوای مناسب برای فضای خانه را در میان سایر دستگاه ها را دارا است دستگاه تصفیه هوای رپس مدل RAP-410 می باشد. این دستگاه با کیفیت، با تکنولوژی ساخت کمپانی رپس گلوبال انگلیس به تولید رسیده و از نظر فناوری تولید و کیفیت به مراتب از بسیاری از محصولات موجود در این حوزه عملکرد بهتر و دقیق تری دارد. از نکات بسیار مهم در خصوص دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410، مزیت فیلترهای چندگانه است که با استفاده از تکنولوژی‌های به روز و گسترده بالاترین میزان جذب و حذف انواع آلاینده شیمیائی و ذرات معلق و همچنین ویروس‌ها و عوامل بیماری و آلرژی زا را از محیط دارد. از دیگر ویژگی‌های دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410 امکان مانیتورینگ و کنترل هوشمند از راه دور آن از طربق اپلیکیشن و اتصال به وای فای است که به این ترتیب می توان حتی بدون حضور در کنار دستگاه، برنامه مناسبی برای تصفیه هوای محیط را به دستگاه داده تا بلافاصله پس از ورود به منزل از هوای سالم و عاری از آلودگی بهره مند شوید. از نقاط قوت دیگر که دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410 را به محصولی ارزنده تبدیل می کند، خدمات پس از فروش خوب آن در ایران است به گونه ای که هر زمان که نیاز باشد می توانید اقدام به تعویض قطعات مصرفی آن مانند لامپ یو وی و فیلترها نمایید. شاید تنها نکته به ظاهر منفی در خصوص این محصول قیمت تما‌م شده بالا باشد، البته این موضوع لازم به ذکر است که با توجه به کارایی های آن و کیفیت محصول این امر طبیعی خواهد بود.

ویژگی های دستگاه تصفیه هوای رپس مدل RAP-410

  • دارای سه مرحله فیلتر تصفیه هوا شامل فیلتر ذرات جامد، فیلتر کربن فعال، فیلتر هپا
  • دارای لامپ UV با طول موج 253 نانومتر
  • دارای خاصیت یون ساز (قابلیت خاموش و روشن شدن دارد)
  • چهار دور فن به همراه حالت اتوماتیک
  • دارای ریموت کنترل و وای فای با اپلیکیشن اختصاصی برای موبایل
  • پنل نمایشگر تماماً لمسی
  • سنسور تشخیص وضعیت آلودگی هوا
  • صدای کم مجهز به حالت خواب
  • ارزش قیمت نسبت به کیفیت
  • موجود بودن قطعات مصرفی از قبیل فیلتر
  • یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش

کلام آخر

در این نوشتار به بررسی نقاط تفاوت انواع دستگاه تصفیه هوا پرداختیم. اکنون با توجه به معیارهای انتخاب، می‌توانید بهترین دستگاه تصفیه هوا برای منزل خود را انتخاب کنید و از هوای پاک و سالم لذت ببرید. در نهایت، عملکرد اصلی انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا، پاکسازی هوای محیط از انواع آلاینده ها و ذرات معلق است که هریک از انواع مختلف دستگاه‌های تصفیه هوا با توجه به تکنولوژی و روش خود به انجام می‌رسانند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *