پیشرفت تکنولوژی زمینه های به کارگیری فناوری و سخت افزارها را در عرصه های مختلف فراهم آورده است که نقش کلیدی در بهره وری بیشتر داشته و روش های بهتری در مدیریت انجام امور روزمره ارائه داده است. امروزه تجهیزات گسترده پمپاژ سیالات ، از پمپ های کوچک خانگی گرفته تا سیستم های بزرگ پمپاژ در خطوط تولیدی کارخانجات تولیدی بزرگ نیز تابع این امر هستند. از مهمترین مشخصه ها و اصلی ترین وظایف این سیستم ها ، تامین و تقویت فشار سیال است که به آسانی توسط ابزاری با نام گیج فشار پمپ آب می توان آن را کنترل و اندازه گیری کرد. آنچه در این مقاله می خوانیم:

گیج فشار پمپ آب چیست ؟

گیج فشار پمپ آب که با نام فشار سنج پمپ آب  نیز در بازار شناخته می شود، از تجهیزات ابزار دقیق است که برای کنترل و اندازه گیری میزان فشار سیال در سیستم به کار می رود. استفاده از این ابزار که در دسته لوازم پمپ قرار می گیرد، در سیستم های پمپاژ آب و خطوط صنعتی که عملکردشان به قدرت فشار مایع بستگی دارد ضروری است. عملکرد گیج فشار پمپ آب از آنجائی اهمیت پیدا می کند که با کنترل فشار آب در سیستم ، تنظیم و کنترل خود سیستم نیز بهتر صورت می گیرد.

قیمت گیج فشار پمپ آب

گیج فشار پمپ آب در انواع و اندازه های مختلف توسط بسیاری از کمپانی ها و تولیدکنندگان تخصصی پیشرو در این عرصه ، تولید و روانه بازار می‌شوند. چگونگی و میزان قیمت گیج فشار پمپ آب به پارامترهای مختلفی مانند برند سازنده، کشور تولید کننده، نوع گیج، استانداردهای تولید، جنس بدنه و اتصالات و ... ارتباط مستقیم دارد. در جدول زیر فهرست برخی محصولات به همراه قیمت گیج فشار پمپ آب را مشاهده می کنید؛ در صورت نیاز به اطلاعات فنی و جزییات هر دستگاه وارد صفحه محصول شوید.

طرز کار گیج فشار پمپ آب

گیج فشار پمپ آب ابزاری است که وظیفه اندازه گیری و کنترل فشار آب در سیستم را برعهده دارد و براساس میزان فشار وارده بر آنها عمل می کند. این تجهیز که از قطعات جانبی پمپ آب محسوب می شود،  از یک سنسور ( یا حسگر ) و یک نشانگر ( یاعقربه ) ساخته شده است. سنسور گیج فشار معمولا در قسمت زیرین آن قرار گرفته است و رابط میان فشار واقعی درون لوله یا مخزن و عقربه است. وجود هر گونه فشار در سیستم پمپاژی که مجهز به گیج فشار پمپ آب است منجر به تغییر حالت در سنسورهای این ابزار شده و بر اثر این تغییر حالت و میزان آن، عقربه یا نشانگر تغییر وضعیت می دهد. به این ترتیب، میزان فشار آب سیستم در صفحه نمایش گیج فشار پمپ آب نمایش داده می شود.

معمولا در گیج فشار واحد اندازه گیری نرمال به صورت بار و میلی بار بیان می شود. صفحه نمایش گیج فشار با دو واحد اصلی سنجش فشار یعنی بار ( BAR) و یا پی اس آی ( PSI) درجه بندی می شود.

خرید گیج فشار پمپ آب

با توجه به طرز کار مانومتر دیجیتال و ساده، توجه به چند پارامتر اصلی که در موارد زیر گفته شده  در خرید گیج فشار پمپ آب کافی است :

  • جنس بدنه
  • میزان دمای سیستم
  • حداکثر فشار مورد نظر سیستم
  • نوع سیال مورد استفاده
  • نحوه اتصال
  • نوع و اندازه صفحه
  • دقت لازم برای اندازه گیری فشار
  • میزان لرزش موجود در سیستم

در نظر داشته باشید ، خرید هر ابزار و تجهیز فنی در اولین گام خود مستلزم دریافت اطلاعات دقیق و کامل در مورد ویژگی ها و خصوصیات آن ابزار است که معمولا از طریق مشاوره فنی با کارشناسان متخصص امکان پذیر است. لذا چنانچه قصد خرید گیج فشار پمپ آب و بررسی اطلاعات فنی انواع محصولات آن را دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان فنی گروه صنعتی ناین در تماس بوده و تجربه یک خرید موفق را رقم بزنید.

انواع گیج فشار پمپ

پرشر گیج یا گیج فشار پمپ آب از نظر ساختار فیزیکی ، اندازه و نوع صفحه نمایشگر ، نوع اتصال ، دقت اندازه گیری و جنس بدنه و اتصال انواع گوناگونی دارند. گیج فشار پمپ از لحاظ عملکرد در انواع عقربه ای ، دیجیتال و گیج فشار پمپ خلا قابلیت کاربرد دارد.

1. گیج فشار پمپ آب عقربه ای

  • گیج فشارصفحه خشک

این نوع فشارسنج، رایج ترین نوع گیج فشار پمپ آب در پروژه های تاسیساتی و صنعتی است. فشار سنج صفحه خشک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از گیج های صفحه روغنی هستند. جنس بدنه این نوع گیج به طور معمول از استیل ، آلومینیوم و کروم ساخته می شود. درون صفحه گیج فشار خشک خالی است و عقربه به تحریک سنسور، میزان فشار سیال را نشان می دهد که میزان آن براساس نشانگر درجه بندی شده قابل مشاهده و خوانش است. در نظر داشته باشید فشار سنج خشک همیشه در نمایش مقدار دقیق فشار سیال اندکی ضریب خطا خواهند داشت چرا که فشار در سیستم و ارتعاش ناشی از آن در تمام دستگاه ها و لوله های متصل به گیج همیشه موجب لرزش فشارسنج می شود.

از دیگر مواردی که ممکن است در محیط های کاری با رطوبت بالا در مورد گیج فشار صفحه خشک رخ دهد، ایجاد رطوبت در فضای صفحه نمایشگر است که به علت بروز بخار درون فضای نمایش دهنده مشاهده نوار مدرج و در نتیجه خواندن مقدار فشار را با مشکل مواجه کند.

  • گیج فشار صفحه روغنی

گیج فشار صفحه روغنی از نظر کارکرد و ساختمان دقیقا همانند گیج فشار صفحه خشک است که به منظور جذب ارتعاش و همچنین جلوگیری از رطوبت داخل صفحه نمایشگر آن از گلیسیرین یا سیلیکون پر شده است. جنس بدنه این نوع فشار سنج معمولا از کروم استیل ، پورت آنها از آلیاژ برنج و صفحه نمایش معمولا از شیشه و یا طلق ساخته می شود.

از آنجا که گلیسیرین و سیلیکون هر دو مایعاتی شفاف با غلظت بالا هستند به راحتی ارتعاش موجود که از سیستم و لوله کشی به گیج منتقل می شود را جذب کرده و در نتیجه عقربه با دقت بالاتری میزان فشار را به نمایش می گذارد. همچنین وجود چنین مایعاتی با ماهیت روغن ، راندمان فشارسنج پمپ آب را بالا برده و به طول عمر دستگاه می افزایند.

2. گیج فشار پمپ آب دیجیتال

گیج فشار پمپ آب دیجیتال فشار آب ورودی را به سیگنال الکتریکی تبدیل نموده و سپس به صورت عددی در صفحه نمایش دیجیتال نمایش می دهد. در ساخت این نوع گیج معمولا از سنسورهای خازنی و یا سرامیکی استفاده می شود. گیج فشار پمپ آب دیجیتال نسبت به انواع عقربه ای قیمت بالاتر و دقت اندازه گیری بیشتری دارد. گیج فشار پمپ آب دیجیتال در صنایع حساس کاربرد دارد و از نمونه تجهیزات مدرن ابزار دقیق به شمار می رود.

3. گیج فشار پمپ خلا

گیج فشار خلا وسیله‌ای برای اندازه ‌گیری فشار در خلا است. به عنوان مثال، در یک سیستم که در فشاری پایین‌تر از فشار اتمسفر کار می کند، این ابزار برای سنجش میزان فشار موجود مورد استفاده قرار می گیرد. گیج فشار پمپ خلا بسته به نوع سیستم خلاء و سطح خلاء مورد نیاز، وکیوم گیج‌های مختلف، برای تعیین دقیق و یا کنترل سطح خلاء محفظه در هر لحظه مورد نیاز از زمان مورد نیاز می‌باشد.

 کاربرد گیج فشار پمپ آب

گیج فشار پمپ آب، از تجهیزات جانبی پمپ آب است که به منظور تنظیم و کنترل فشار موجود در سیستم پمپاژ کاربرد دارد. امروزه گستره کاربرد این دستگاه در صنایع مختلف بسیار وسیع و حیاتی است و نقشی حیاتی در امنیت و بهره وری خطوط صنعتی مختلفی را برعهده دارد. از جمله سیستم هائی که گیج فشار پمپ آب در آنها کاربرد دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • صنایع ساختمان
  • صنایع آب و فاضلاب
  • صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی
  • صنایع سد سازی
  • نیروگاه ها
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع غذائی و داروئی

فروش گیج فشار پمپ آب

گروه صنعتی ناین با ارتباطات گسترده کاری و فعال با وارد کنندگان و تامین کنندگان معتبر در بازارهای داخلی و خارجی به عنوان مرکز فروش گیج فشار پمپ آب در انواع، سایزها و برندهای مختلف در ایران به شمار می رود که تاکنون توانسته است خدمات مناسبی را در جهت تامین تجهیزات صنعتی در این حوزه ارائه نماید. از آنجا که پیش نیاز خرید هر محصول فنی، داشتن اطلاعات مناسب است پیشنهاد می گردد جهت آشنائی بیشتر با فرایند خرید این محصول جهت مشاوره از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان فنی ما در تماس باشید.  از اینکه با ما همراه هستید متشکریم .

لینک های مرتبط: