اره موتوری ( اره زنجیری )

اره موتوری، اره ای مکانیکی قابل حمل و شامل مجموعه ای از دندانه می باشد که به یک حلقه چرخشی متصل است و در امتداد یک نوار راهنما عمل می کند. اره زنجیری در عملیات های گوناگون مانند قطع درختان، قطع شاخه درختان، هرس کردن، قطع آتش شکن ها در زمین های مستعد آتش سوزی و هم چنین جهت بریدن چوب ها برای هیزم به کار برده می شود.

اره موتوری همراه با نوار طراحی شده مخصوص و ترکیب زنجیره ها توسعه یافته و به عنوان ابزاری جهت مصارف روز افزون در آمده است. در بعضی از اره موتوری های مخصوص، حتی اجسام به سختی بتن را هم برش داده می شود. گاهی اوقات از اره های زنجیری جهت بریدن یخ، برای مثال جهت مجسمه سازی با یخ و یا در فنلاند جهت استخر های زمستانی به کار برده می شود.

اجزای اره موتوری

اره موتوری از اجزای مختلفی تشکیل می شود:

-"موتور"

اره زنجیری سنتی شامل یک موتور اشتعال داخلی بنزینی (نفتی) دو زمانه (معمولا با حجم سیلندر30 تا 120 متر مکعب) و یا موتور الکتریکی که عملکرد آن با باتری و سیم برق می باشد. موتور های اشتعال امروزی یک کاربراتور سنتی و یا کاربراتور قابل تنظیم الکترونیکی عرضه می گردد.کاربراتور سنتی نیاز به تنظیم دارد مثلا در زمانی که اره در ارتفاع  بالا و یا کم عمل می کند. هم چنین نسبت نفت به بنزین باید تنظبم شود تا عملکرد مناسبی داشته باشد.

در کاربراتور های الکتریکی  تمامی تنظیمات الکترونیکی به صورت اتوماتیکی انجام می شود. این سیستم ها توسط اکثر تولید کنندگان بزرگ زنجیره ای ارائه می شوند.

جهت کاهش مشکلات کاربر،کاربراتور های سنتی می توانند ضد- لرزش ( محافظت در برابر لرزش ) گردند و یا می توانند به خوبی گرما داده شوند. بیشتر اره ها دو عملکرد زمستانی و تابستانی را ارائه می دهند. در حالت زمسنانی در دماهای پایین تر از 0 درجه سانتی گراد / 32 درجه فارنهایت در داخل کاور یک حفره باز می شود که هوای گرم را به فیلتر هوا و کاربراتور انتقال می دهد تا از یخ زدگی جلو گیری کند. در آب و هوای گرم تر، حفره بسته است و در نتیجه تهویه با هوای گرم نخواهیم داشت.

جهت اطمینان از تامین هوای تمیز به کاربراتور، تولید کنندگان اره ، فیلتر های مختلفی با مش های کوچک و کمی بزرگ را پیشنهاد می دهند. در هوای تمیز، فیلتر های کمی بزرگ تر و در محیط هایی با گرد و غبار از فیلتر های با مش های کوچک استفاده می شود. فیلتر با مش های کوچک تر ( به عنوان مثال 44 میکرومتر) هوای تهویه را به بهترین شکل تمیز نگه می دارد.اما یکی از مضرات این  فیلتر ها  تمایلشان به انسداد می باشد که منجر به مرگ موتور می شود.این موتور ها طوری طراحی شده اند که می توانند در موقعیت های مختلف ( به صورت سر و ته و با زاویه 90 درجه) عمل کنند. این در حالی است که موتور های اولیه در این حالت کج می شدند و یا از بین می رفتند.

-"مکانیزم رانشی"

معمولا به صورت کلاچ سانتریفیوژی و یا چرخ دنده می باشند. کلاچ سانتریفیوژ با افزایش سرعت چرخش به سمت درام گسترش می یابد.  یر روی این درام یک چرخ دنده ثابت  و یا قابل تعویض می نشیند.

کلاچ سه وظیفه اصلی را بر عهده دارد:

  • زمانی که اره بیهوده کار می کند ( معمولا 2500-2700 دور)، زنجیره حرکت نمی کند.
  • زمانی که کلاچ درگیر شده است و زنجیره در چوب حرکت نمی کند، این قطعه ار موتور  حفاظت می کند.
  • و مهم ترین عملکرد این قطعه حفاظت از اپراتور در حالت ضربه به پشت (kickback ) می باشد. در این جا ترمز زنجیر درام را متوقف می کند و کلاچ بلافاصله آزاد می شود.

کلاچ ها و درام ها می توانند در دو موقعیت قرار بگیرند: چرخید شده به داخل (Husqvarna ) و یا به خارج (Stihl )

-"گیج"

 

قسمت پایین زنجیره درون گیج عمل می کند. در این جا روغن گریس کاری توسط زنجیره به دماغه هل داده می شود. این مکانیزم بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع عرض پیوند درایور برابر یا گیج می باشد.

-"نوار راهنما" guide bar

 

یک نوار بلند به طول معمولا 40 تا 90 سانتی متر ( 16 تا 36 ابنچ ) می باشد. اسلات (درز)  لبه دار به  زنجیره برشی کمک می کند. نوار های مدل حلقه ای
مخصوص که نوار قوسی (bow bar ) نامیده می شود، هم چنین در یک زمان جهت چوب بری و تیز کردن براش، استفاده می شود. اما امروزه به علت  افزایش خطرا عملی ، امروزه به ندرت  استفاده می شود.

 
-"حفره های روغنی"

در انتهای اره حفره روغنی وجود دارد. بدین صورت که در هر طرف یک حفره روغنی وجود دارد. این حفره ها به خروجی پمپ متصل می باشد. پمپ، روغن را از میان حفره در قسمت پایین تر گیج پمپاژ می کند. تولید کنندگان نوار اره طیف گسترده ای از نوارها، مطابق با اره های مختلف تهیه می کند.

-"حفره های گریس در دماغه نوار"

از طریق این حفره، گریس پمپ می شود. معمولا هر منبع را پر می کند تا روغن کاری چرخ دنده دماغه را به خوبی نگه دارد.

-"اسلات ( درز) راهنما"

در این جا یک یا دو پیچ از اره عبور می کنند. پوشش کلاچ در بالای نوار قرار داده شده است  و توسط این پیچ ها ایمن شده است. این حالت بستگی به سایز اره  دارد. اگر یک یا دو پیچ نصب شده باشد.

انواع نوارها

انواع مختلفی از نوارها وجود دارد:

  • نوارهای چند لایه: این نوار های شامل لایه های مختلفی جهت کاهش وزن نوار می باشد.
  • نوارهای جامد: این نوارها، نوارهای استیل-جامد می باشند که جهت مصارف حرفه ای طراحی شده اند. این نوارها معمولا دارای دماغه های قابل تعوبض می باشند، چرا که چرخ دنده ها در دماغه ی نوار سریع تر از نوار از بین می رود.
  • نوارهای ایمنی: این نوار ها، نوارهای چند لایه همراه با چرخ دنده در دماغه  هستند. دماغه کوچک ضربه به پشت را کم می کند. چنین نوارهایی بر روی ماشین های مصرفی استفاده می شود.
"زنجیره های برشی"

معمولا هر قسمت از این زنجیره (که از بخش های فلزی به هم چسبیده تشکیل شده است، شبیه به زنجیر دوچرخه، اما بدون غلطک ها می باشد) دندانه های تیز برشی کوچک می باشند. هر دندانه به شکل یک صفحه تا شده همراه با زاویه نیز و یک خم و دو لبه برشی اریب، یکی در بالای صفحه و یکی در طرف دیگر صفحه می باشد. دندانه راست و چپ به صورت متناوبی ذر زنجیر هستند.

زنجیره ها درگیج ها و دامنه های مختلفی می باشند. دامنه زنجیره به عنوان نصف طول هریک از سه ردیف زیر معرفی می شود. ( برای مثال 8 میلی متر و یا 0.325 اینچ)در حالی که گیج، ضخامت پیوند درایو که متناسب با نوار راهنما است، می باشد. (برای مثال 1.5 میلی لیتر یا 0.05 اینچ)زنجیره متمم کامل (full complement ) برای هر دو پیوند درایو یک دندانه دارد.

زنجیره (full skip) تنها یک دندانه برای هر سه پیوند درایو دارد. در هر دندانه یک مقیاس عمق یا "راکر" که بر سر هر دندانه سوار شده است و عمق برش را تا معمولا حدود 0.5 میلی متر (0.25 اینچ) باشد موجب برش آرام می شود و اگر عمق کم باشد زنجیره بیشتر در معرض ضربه به پشت قرار میگیرد. عمق کم هم چنین موجب لرزش بیش از حد می گردد.

لرزش نه تنها اپراتور را اذیت می کند، بلکه به خود اره هم آسیب می رساند.

" مکانیزم تنشی"

این مکانیزم راهی برای تنظیم تنش زنجیره برشی می باشد به طوری که نه بسیار چسبیده به نوار ابزار است و نه خیلی گشاد برای نوار راهنما می باشد. تنشگر با چرخاندن پیچ یا چرخ دستی عمل می کند. تنشگر در یک موقعیت جانبی در زیر اگزور قرار دارد و یا در پوشش کلاچ یکپارچه شده است. تنشگر جانبی دارای این مزیت است که پوشش کلاچ آسان تر نصب می شود. تنها عیبی که به این قطعه وارد است سخت رسیدن به نوار می باشد. تنشگر از طریق پوشش کلاچ آسان تر عمل می کند، اما پوشش کلاچ جهت اتصال سخت تر است.

هنگام  چرخاندن پیچ، یک قلاب در حفره نوار را داخل و یا خارج (تنش) حرکت می دهد و زنجیر را آزاد می کند. تنش درست زمانی است که به راحتی توسط دست حرکت می دهد و از نوار جدا نمی شود. هنگام تنش، دماغه نوار را نگه دارید و مهره های نوار را محکم بکشید، در غیر این صورت زنجیر ممکن است از بین برود.

زیر هر پیوند یک انگشت فلزی کوچک به اسم " پیوند درایو" و یا “DL” است که زنجیر را بر روی نوار قرار می دهد و به حمل روغن گریس کاری در اطراف نوار کمک می کند و چرخ دنده درایو موتور را به کار می اندازد. موتور، زنجیر اطراف شیار را توسط کلاچ سانتریفیوژ به کار می اندازد  و زنجیر را زمانی که سرعت موتور تحت فشار بالا می رود را به کار می اندازد. اما اجازه دارد که هنگامی که سرعت  موتور کم می شود، آن را متوقف می سازد.

پیشرفت های چشمگیری از زمان اختراع  اره موتوری اتفاق افتاده است که در این راستا جان بسیاری از افراد را نجات داده و از رخداد حوادث جدی، جلوگیری  صورت گرفته است. این پیشرفت ها شامل سیستم های ترمز زنجیره، طراحی زنجیر بهتر و سیستم های ضد ارتعاش می باشد.

تاریخچه زنجیره های اره

"دنده های خراشنده"

اره موتوری های اولیه از دندانه هایی شبیه به اره های دستی استفاده می کند. این دندانه ها بسیار شبیه به الگوی موجی (چپ، مرکز، راست، مرکز) بدون هیچ مقیاس عمقی مانند بستگی به فشار نوار که میزان برش را کاهش دهد، بودند.

این اره ها ناکارآمد و عملکرد زمان بری داشتند و به زودی توسط زنجیره های چرخنده (chpper chain) جایگزین شدند.

"دنده های چرخنده "

زنجیر های چرخنده و اختراع جوزف کاکس، به طور چشمگیری عملکرد زنجیره ها را بهبود می بخشد. این زنجیرها از دندانه هایی که در بالای زنجیر پیچ خورده می شود، استفاده می کرد. همراه با دندانه های متناوب تیز چپ و راست می باشد. در بالای دندانه یک مقیاس عمق وجود داشت که اجازه تمیزی در دور دندانه را می داد. این اره ها را گاهی اوقات برای کارهای پرخش استفاده میشد. از آن جا که تیغه های تیز  این اره برای مدت زمان طولانی در محیط خورنده  دارد.

"طراحی دندانه های مدرن"

اره های موتوری مدرن جهت استفاده در جنگل بانی و برداشت هیزم کاربرد دارند، در سه دسته اصلی قرار دارند:

  • زنجیره کامل زاویه دار (full chisel)
  • نیمه نیمه زاویه دار (semi chisel)
  • زنجیر چرخنده
"زنجیره کامل زاویه دار"

این مدل از زنجیره ها دارای دندانه های مربعی گوشه داری هستند که به راحتی جهت برش سریع و کارآمد فیبر چوب به کار برده می شود. زنجیره های زاویه دار خطر ریسک ضربه به عقب (kick back) زیادی دارد.

"زنجیره های نیمه زاویه دار"

زنجیره های نیمه زاویه دار دارای دندانه های با زاویه گرد بین صفحات بالا و جانبی می باشد. این زنجیرها نسبت به زنجیره های زاویه دار کامل در چوب های نرم کندتر می باشد، اما برای مدت طولانی تری تیز باقی می ماند و آن را  گزینه مناسبی برای چوب های سخت، خشک، چوب های یخ زده می سازد. تنوع زنجیر های نیمه زاویه دار به نام " chamfer chisel" شناخته می شود. این زنجیر ها مشابه زنجیر های نیمه زاویه دار می باشند اما زاویه ای 45 درجه بین صفحات دارد. عملکرد آن ها به خوبی نیمه زاویه دار می باشد با این تفاوت که مدل زاویه دار ریسک ضربه به عقب کمتری می گردد. این زنجیره ها برای مصرف کننده و صنایع حرفه ای و نیمه حرفه ای در دسترس می باشند.

"زنجیره های چرخنده"

این مدل زنجیره ها مشایه به زنجیره های نیمه زاویه دار می باشد. تفاوت اصلی بین سایز و شعاع گوشه های کاری می باشد.در قسمت مقطعی دندانه چرخنده شبیه به علامت سوال (داشتن شعاع کامل در سراسر بخش برش دندانه) می باشد، در حالیکه در مدل نیمه زاویه دار شبیه به عدد 7 با گوشه گرد در سمت راست بالا می باشد.

"نحوه نگهداری اره موتوری"

اره موتوری های دو زمانه نیاز به حدود 2 تا 5% روغن در سوخت جهت روانکاری موتور دارد، در حالی که  موتور در اره های موتوری الکتریکی به طور معمول برای طول عمر بیشتر روغن کاری  می شوند. بیشتر اره های مدرن گازی نیاز به اختلاط سوخت 2% یعنی حدود (1:50) دارند. گازهای معمولی  از اکثر  استفاده های گاز حاوی 5 تا 10% اتانول می باشد که می تواند منجر به  مشکلات در تجهیزات گردد. اتانول، پلاستیک و لاستیک و دیگر مواد را از بین می برد. در نتیجه منجر به مشکلاتی در تجهیزات قدیمی تر می گردد. یک راه حل برای رفع این مشکل این است که فقط سوخت تازه را به کار ببریم و در پایان کار اره خشک باشد. روغن زنجیره جداگانه  و یا روغن نوار جهت روغن کاری  نوار و زنجیر در انواع مختلف اره موتوری استفاده می شود. روغن زنجیره ای به سرعت تخلیه می شود. در اره موتوری های دو زمانه، مخزن روغن زنجیر معمولا همزمان با سوخت گیری پر می شود. مخزن معمولا به اندازه کافی بزرگ است تا روغن بین زنجیر سوخت گیری را تامین کند.

عوامل خراب شدن اره زنجیری

  • کمبود روغن زنجیر
  • ویسکوزیته تادرست روغن

در صورت  رخ دادن عوامل بالا، باعث فرسایش سریع نوار و یا سایر زنجیر و هم چنین بیرون آمدن نوار می گردد. علاوه بر این، روغن زنجیر بسیار غلیظ است و باید بسیار چسبناک هم باش تا مقدار پرتاب زنجیره  کاهش یابد. اگرچه روغن موتور  یک جایگزین اظطراری رایج است، این روغن سریع تر مصرف می شود و زنجیر زیر سوخت گیری قرار می گیرد.

زوغن زنحیر زیست پذیر و یا تجزیه پذیر نمی باشد. در نتیجه، متخصصان حرفه ای باید طبق قانون از روغن های زیست پذیر استفاده کنند. (در آلمان)

زوغن از طریق یک پمپ کوچک به حفره ی داخل نوار پمپ شود. خروجی پمپ و خروجی حفره باید تنظیم شود. از آن جایی که نوار به سمت بیرون و داخل حرکت می کند و بقیه به طول زنجیره دارد، خروجی روغن در طرف اره شکلی مانند موز دارد.

زنجیر باید تیز باشد تا عملکرد خوبی داشته باشد. اگر خاک، فلز، و یا سنگ را لمس کند، به سرعت کند می شوند. اگر زنجیره ها کند باشند تمایل به خاک  اره به جای تراشه های تمیز و بلند دارد. اره های تیز نیاز به نیروی کمی در اپراتور جهت هل دادن برای برش احتیاج دارند. زنجیره های سخت مخصوص (ساخته شده یا کاربید تنگستن) جهت عملیات هایی که آلودگی خاک وجود دارد مانند زمانی که ریشه از خاک می خواهیم برید شود، استفاده می گردد.

یک نشانه به واضح برای فهمیدن کند بودن زنجیره، میزان ارتعاش زنجیر است. زنجیر تیز اره را به سمت چوب بدون فشار دادن آن، هل می دهد.

فیلتر جذب هوا تمایل دارد تا با خاک اره مسدود شود. در نتیجه فیلتر باید دوره به دوره تعویض گردد، اما در زمان عملیات عادی مشکلی نیست.

"برش سنگ، بتن و آجر"

اره موتوری ها مخصوصی برای برش بتن، آجر و سنگ طبیعی دارد. زنجیر این اره ها مانند اره زنجیری های معمولی می باشند، با این تفاوت که لبه های برش الماس تعبیه شده است. این اره ها ممکن است از بنزین و نیروهای هیدرولیکی استفاده کند و زنجیره با آب روانکاری می شود، تا اصطکاک زیاد و گرد و خاک رفع گردد. یکی از ابزار هایی که در حال ساخت است برای بریدن حفره هایی عمیق در دیوار ها یا طبقات، مجسمه سازی با سنگ، برای ادارات آتش نشانی جهت دسترسی پیدا کردن به ساختمان و هم چنین در بازسازی های ساختمان ها و یناهای تاریخی جهت برای از بین بردن قطعات  با حداقل آسیب به ساختمان به کار برده می شود.

اره موتوری های اخیر برای بتن همراه با یک موتور الکتریکی 230 ولت توسعه یافته است. از آن جایی که موارد فوق غیر فیبری می باشد، ضربه به عقب کمتری احتمال دارد. بنابراین، پر کاربرد ترین روس برش، روش فرو بردن بدین صورت که نوک تیغه ها را روی مواد هل بدهید، می باشد. با استفاده از این روش، برش هاس مکعبی به کوچکی عرضه یک تیغه را می توان به دست آورد.

اگر بلوک در هنگامی که برش انجام می گیرد جا به جا شود، ضربه به عقب اتفاق می افتد. در کل این اره ها نسبت به اره های چوب بری کمتر خطرناک هستند.

انواع اره موتوری در انواع برند ها در بزرگترین فروشگاه اینترنتی با مناسب ترین قیمت ها عرضه می گردد. در صورت تمایل به خرید و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید. هم چنین می توانید به راحتی سفارشات خود را به صورت خرید اینترنتی در سایت ما ثبت نمایید.