پمپ گازوئیل
پمپ گازوئیل و یا پمپ انتقال سوخت پمپی است که در پمپ بنزین جهت پمپاژ گازوئیل، بنزین، CN ,CGH2 ,HCNG ,LPG ,LH2 و سوخت اتانول، بیو سوخت ها مانند بیو دیزل، نفت سفید یا سایر سوخت وسایل نقلیه استفاده می شود .مدل های مختلف پمپ گازوئیل کش جهت انتقال سوخت از مخزن به باک ماشین آلات راه سازی و ... به کار برده می شود. پمپ های انتقال سوخت گازوئیل با برق 12 با 24 ولت کار می کنند. این پمپ ها قادر به مکش از ارتفاع 5 متر تا 10 متر با قدرت نسبتا بالایی می باشد.
پمپ های گازوئیلی با عنوان Bowser (در استرالیا)، پمپ های بنزینی (در کشور های مشترک المنافع) یا پمپ های گازی (در شمال آمریکا) شناخته شده است. این پمپ گازوئیلی توسط Slyvanus Bowser اختراع و فروخته شد (در سال 1885). این پمپ برای اتومبیل ها مورد استفاده قرار نمی گرفت چراکه هنوز صرفه اقتصادی نداشتند. به جای آن از از لامپ های نفتی و کوره ای استفاده می شد.
او با افزودن اقدامات ایمنی و هم چنین با افزودن شلنگ از مخزون سوخت به اتومبیل ها طراحی را بهبود بخشید. برای مدتی اصطلاح Bowser جهت اشاره به پمپ بنزین عمودی استفاده شد. اگرچه این اصطلاح دیگر در ایالات متحده مورد استفاده قرار نمی گیرد، مگر برای کامیون هایی که حمل و نقل سوخت به هواپیما در فرودگاه ها در استرالیا و نیوزلند استفاده می شود.
پمپ گازوئیل - پمپ انتقال سوخت
بسیاری از پمپ های گازوئیلی اولیه یک سیلندر شیشه ای کالیبره شده در بالا داشتند. مقدار مورد نظر سوخت به داخل سیلندر به صورت کالیبره شده نشان داده می شد. سپس پمپاز متوقف شده و گازوئیل با نیروی گرانشی به باک خودرو مشتری ریخته می شود. هنگام اندازه گیری مقدار مصرفی، یک گوی شیشه ای کوچک همراه با توربین داخلی جایگزین سیلندر اندازه گیری می شود. اما این اطمینان را برای مشتری حاصل می کند که سوخت (گازوئیل) در مخزن جای می گیرد.
طراحی
پمپ های گازوئیلی مدرن معمولا به دو بخش اصلی تقسیم می شوند:
- یک سر الکتریکی که شامل یک کامپیوتر جداسازی شده جهت کنترل عملکرد پمپ، راندن صفحه نمایش و برقراری ارتباط به سیستم فروش داخلی است.
- در مرحله دوم، بخش مکانیکی که در واحد خود شامل مجموعه ای از موتور الکتریکی، واحد پمپاژ، اندازه گیری، پالسرها و شیرها می باشد. جهت پمپاز فیزیکی و کنترل جریان سوخت جهت پمپاز و کنترل جریان سوخت می باشد.
در بعضی موارد پمپ ممکن است در داخل مخازن سوخت در یک سایت غوطه ور گردد. به طور کلی، این عملیات های غوطه ور در اروپا و در کشور های گرم تر نصب می گردد. چرا که پمپ های مکشی می توانند مشکلاتی نظیر کاویتاسیون با سیالات داغ و یا زمانی که مسافت از مخزن به پمپ بلند تر از عمق مکش باشد، داشته باشند.
پمپ گازوئیل – پمپ انتقال سوخت
در پمپ های مدرن تغییرات اصلی در تعداد شلنگ ها و یا میزانی که می توانند توزیع کنند، ظاهر فیزیکی اضافه کردن تجهیزات اضافی می باشد. دبی جریان پمپ ها تا حدود 50 لیتر (13 گالن آمریکا) در هر دقیقه (ایالت متحده میزان را به 10 گالن (38 لیتر) در هر دقیقه دقیقه محدود می کند.) پمپ های مورد استفاده در کامیون ها و سایر وسایل نقلیه غول پیکر میزان دبی بالاتری تا حدود 130 لیتر (34 گالن آمریکا) در هر دقیقه دارد.
سوخت گیری هواپیما تا 1000 گالن آمریکا (3800 لیتر) در هر دقیقه می رسد. در جریان های بالاتر، سیستم بازیابی بخار در وسایل نقلیه مجهز به کنترل انتشار گاز (که در سال 1996 در آمریکا نیاز است) باعث انتشار گاز های بخار فراوان می شود و ممکن است خطر ایمنی ایجاد کند. از لحاظ تاریخی، پمپ های گازوئیلی طیف وسیعی از طرح های مختلف جهت حل مشکلات پمپاژ مکانیکی، اندازه گیری قابل اطمینان، امنیت و زیبایی دارد. این امر موجب محدودیت این پمپ ها به ویژه در ایالت متحده آمریکا شد.
نازل های سوخت
نازل ها از طریق شلنگ های انعطاف پذیر به پمپ وصل می شوند. بدین ترتیب می توان آن ها را در ورودی خودرو قرار داد. این شلنگ ها بسیار مستحکم بوده تا از فرسایش و پاره شدن آن ها جلوگیری شود. از جمله این شرایط در معرض هوا بودن و اغلب با استفاده از فنر سنگین و با تنظیمات کویل جهت ایجاد کشش اضافی می باشد. شیر جداسازی نیز به شلنگ متصل است تا به نازل و شلنگ اجازه می دهد که در صورت عدم استفاده از وسیله نقلیه، جریان سوخت به وسیله نازل قطع می شود. نازل ها معمولا کد های رنگی هستند تا نشان دهند که چه سطحی از سوخت را توزیع می کنند. اگر چه کد رنگ های بین کشور ها فرق می کند. برای مثال، شلنگ سیاه و دسته در انگلستان نشان می دهد.
پمپ گازوئیل – پمپ انتقال سوخت
که سوخت توزیع کننده گازوئیل (دیزل) است و رنگ سبز نشان دهنده سوخت بدون سرب است که در امریکا برعکس است. برخی از انواع مختلف سوخت از نازل با سایز خاص جهت جلوگیری از پر شدن مخزن با سوخت ناسازگار به طور تصادفی دارند. نازل در پمپ های گازوئیلی باید بلندتر باشد چرا که نمی تواند به لوله فیلتر در مخزن وسیله نقلیه برای گازوئیل متصل شود. با این حال، قطر بزرگتر نازل های گازوئیلی مورد نیاز نمی باشد. بسیاری از پمپ های گازوئیل با نازل های گازوئیل استاندارد نصب شده اند. هم چنین، نازل برای گازوئیل سرب دار پهن تر از بدون سرب است و لوله انباشتی بر روی وسایل نقلیه که برای غیر سرب دار طراحی شده است برای جلوگیری از سوختن اشتباه ساخته شده اند. برخی از مخازن سوخت گازوئیلی جهت جلوگیری از استفاده نادرست نازل طراحی شده اند.
مخلوط کردن
در برخی کنتور ها، پمپ ها می توانند محصول سوختی را قبل از توزیع با هم ترکیب کنند که به عنوان مخلوطی و یا ترکیبی شناخته می شوند. کاربرد های رایج این پمپ های ترکیبی جهت اضافه کردن نفت به بنزین در موتور سیکلت دو مرحله ای جهت تولید درجه اکتان متوسط از سوخت هایی با درجه اکتان بالا و پایین، یا برای ترکیب هیدروژن و گاز طبیعی فشرده (HCNG) استفاده می شود. مزیت ترکیب در ریتیلر ها ارائه 3 سوخت می باشد و یا نگه داری فهرست دو سوخت می باشد. هر دوی این کار ها نیاز به سرمایه و ظرفیت مخزن می باشد اما در آخر گردش مالی را بهبود می بخشد.
اندازه گیری جریان
یکی از مهم ترین عملکرد های پمپ، اندازه گیری دقیق مقدار سوخت پمپ شده است. اندازه گیری جریان تقریبا همیشه با یک پیستون 4 استروک متصل به یک رمزگذار الکترونیکی انجام می شود. در پمپ های گازی قدیمی، اندازه گیر به صورت فیزیکی به نشانگر های عددی (چرخ های متحرک یا سیلندر با اعداد در طرفین) متصل است، در حالی که پمپ های جدیدتر حرکت اندازه گیر به پالس های الکتریکی را با استفاده از یک کد گذار چرخشی تبدیل می کند. در ایالت متحده سرعت جریان به 10 گالن بر دقیقه برای اتومبیل و 40 گالن بر دقیقه برای کامیون ها محدود است.
این جریان بر اساس قطر لوله تزریق سوخت خودرو، جریان را به این مقدار ها محدود می کند.
تنظیمات پمپ گازوئیل
از آن جایی که پمپ های گازوئیل نقطه مرکزی توزیع سوخت به عموم مردم است و سوخت یک ماده ی خطرناک می باشد، به شرایط ایمنی دقیق احتیاج دارند. این جزئیات دقیق بین کشور ها تا حدودی به سیاست آن ها بستگی دارد.
برای مثال در کشورهایی که با فساد در این صنعت مبارزه می کنند، مانند مکزیک، پمپ های گازی ممکن است با دقت بیشتری توسط اقدامات دولتی تحت نظارت قرار بگیرد تا بتوانند مشتریان کلاهبردار را شناسایی کنند.
اگر میخواهید پولتان برای خرید یک پمپ آب اشتباه ه هدر نرود، حتما این مقاله را مطالعه کنید.
معمولا پمپ های منحصر به فرد باید پس از نصب توسط یک وزیر دولتی برای انجام عملیات تایید شوند. و بازرس اقداماتی را انجام دهد که پمپ همان مقدار که تخلیه می کند را نشان دهد.
محترم پمپ الکتریکی که آب را پمپاژ میکند، با پمپ الکتریکی که آب را پمپاژ میکند تفاوت دارد یا خیر.
آیا پمپ الکتریکی که برای پمپاژ آب ساخته شده میتوان از آن برای پمپ کردن دیزل یا نفت هم استفاده کرد
با سلام خیر بهتر است از پمپ مخصوص گازوئیل استفاده بفرمایید. چرا که علاوه بر ایجاد خوردگی تجهیزات انتفال دهنده سوخت می بایست دارای سیستم الکتریکی حفاظت شده ای باشد که باعث انفجار و آتش سوزی نباشد