محاسبه مصرف آب پمپ آب خانگی – پمپ آب به وسیله ای گفته می شود که از آن برای جابجایی و انتقال سیال تراکم ناپذیر مانند مایعات استفاده می شود. افزایش فشار مایعات یکی از دلایل انتقال سیال از نقطه ای به نقطه دیگر است که به یکی از دلایل زیر صورت می گیرد:

  1. غلبه بر اصطکاک موجود در سیستم آب شهر
  2. مقابله با مقاومت موجود در برابر جریان مایع
  3. ذخیره سازی مایعات در سطح انرژی پتانسیل بالاتر
  4. انجام کار مکانیکی

یکی از پارامترهای مهم و ضروری جهت طراحی و ساخت بوستر پمپ آبرسانی، تعیین و محاسبه میزان دبی آب بهداشتی است. تعیین میزان مصارف آب بهداشتی از روش های مختلفی صورت می گیرد که البته با توجه به تفاوت الگوی مصرف در جوامع و کاربرد های مختلف نتیجه نیز یکسان نیست. لذا برخی از روش های متداول در این بخش ارائه می گردد .

مطالعه بیشتر: پمپ آب خانگی

محاسبات حداکثر مصرف آب در پمپ آب خانگی

مصرف آب هر یک از انواع وسایل بهداشتی بسته به نوع کاربری آن متفاوت است. برای محاسبه حداکثر مصرف آب مهندسین مشاور از جداول و منحنی های متعدد استفاده می کنند. منحنی شماره 1 حداکثر میزان مصرف آب بهداشتی بوستر پمپ است. و منحنی مذکور با الگوی مصرف آب در ایران کاملاً مطابقت دارد و می تواند به عنوان یک جدول کامل با تقریب کافی برای تعیین حداکثر مصرف آب ساختمان با کاربری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

از این دیاگرام می توان تعداد پمپ را بر اساس تعداد واحد های یک ساختمان مسکونی با یک دو حمام، تعداد کارکنان یک ساختمان اداری، تعداد تخت یک بیمارستان یا هتل می توان حداکثر مقدار مصرف ساعتی آب ساختمانی را به سادگی تعیین نمود.
محاسبه مصرف آب پمپ آب خانگی

محاسبه حداقل فشار (ستون آب)

محاسبه حداقل فشار بوستر پمپ بستگی به محل استقرار آن نسبت به منبع تغذیه آن دارد. در شکل 1 منبع تغذیه آب بالاتر از بوستر پمپ واقع شده است. و فشار ستون آب ناشی از اختلاف ارتفاع لوله خروجی منبع آب و لوله کشی پمپ ها به صورت فشار مثبت برای تأمین حداقل فشار آب به الکتروپمپ کمک می نماید.

با خواندن این مقاله شما دیگر در خرید پمپ آب مناسب با نیازتان اشتباه نخواهید کرد.

در شکل زیر لوله خروجی منبع آب پایین تر از لوله مکش پمپ ها قرار دارد. در چنین شرایطی با توجه به فرمول زیر بوستر پمپ باید به فشار منفی ستون آب ناشی از اختلاف ارتفاع لوله خروجی منبع آب و لوله مکش پمپ غلبه نماید. حداکثر این ارتفاع خالص مکش مثبت پمپ (Net Positive Suction Head) و جزئی از مشخصه هر الکتروپمپ می باشد. و مقدار آن از منحنی مربوطه استخراج می شود. در این حال حداقل فشار بوستر پمپ از فرمول زیر محاسبه می شود.

مطالعه بیشتر:با خواندن این مقاله شما دیگر در خرید پمپ آب مناسب با نیازتان اشتباه نخواهید کرد.

مطالعه بیشتر: لیست قیمت پمپ پنتاکس

روش تقریبی جدول

برای محاسبه تقریبی و سریع دبی پمپ آب خانگی می توان از جدول ذیل استفاده کرد. این جدول بیانگر میزان مصرف آب بر حسب متر مکعب بر ساعت جهت کاربری های مختلف (مسکونی ، بیمارستانی ، اداری و…) نشان می دهد.

محاسبه مصرف آب پمپ آب خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *