آیا می توان عوارض ناشی از آسم و آلرژی را با دستگاه تصفیه هوا کاهش داد؟ آیا دستگاه تصفیه هوا در بهبود آسم و آلرژی تاثیر دارد؟ آیا می توان با استفاده از دستگاه تصفیه هوا از تشدید حملات آسم و بروز آلرژی جلوگیری کرد؟ پاسخ به تمامی این پرسشها مثبت است. به طور کلی دستگاه تصفیه هوا می تواند در بهبود شرایط افراد مبتلا به آسم و آلرژی های تنفسی موثر عمل کند، اما این تاثیر به شرایط خاص محیطی و نوع دستگاه مورد استفاده بستگی دارد. در واقع دستگاه های تصفیه هوا به کمک تکنولوژی های مختلف هوای محیط را از انواع آلودگی و ذرات پاکسازی می کنند و در نتیجه با حذف عوامل آلرژی زا سهم بسزائی در بهبود کاهش التهاب های ریوی و آلرژیک دارند. در این نوشتار سعی داریم با بررسی علل ابتلا به آسم و آلرژی های تنفسی عملکرد دستگاه تصفیه هوا؛ نقش و مزایای آن در کاهش عوارض این بیماری را بیان کنیم.

علت ابتلا به آسم و آلرژی های تنفسی چیست؟

در سالهای اخیر ابتلا به بیماریهای آلرژیک به ویژه آلرژی های تنفسی و آسم به دلیل آلودگی های ناشی از فعالیت شیمیایی صنایع و کارخانه ها در هوای تنفسی افزایش چشمگیری یافته است. در واقع دلایل ابتلا به بیماری های آسم و آلرژی به طور دقیق مشخص نیست اما تحقیقات نشان می دهد اکثر التهاب های ریوی و آلرژی های تنفسی عمدتا به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به موادی به نام آلرژن ها رخ می دهند. از سوی دیگر چندین عامل دیگر از جمله عوامل ژنتیکی، عوامل زیست محیطی، عوامل شغلی، عفونت های تنفسی، برخی فعالیتهای بدنی و ورزشی به ویژه در هوای سرد یا خشک و همچنین استرس و هیجان های روانی و در نهایت تغذیه و سبک زندگی زمینه را برای ابتلا به آسم و مشکلات تنفسی مهیا می سازند.

علت ابتلا به آسم و آلرژی های تنفسی

چگونه دستگاه تصفیه هوا به کاهش علائم و بهبود آسم و آلرژی کمک می کند؟

گفتیم آسم یک بیماری التهابی است که عمدتا با افزایش تولید مخاط بر مجاری هوای تنفسی تاثیر میگذارد. بسیاری از افرادی که دچار آسم یا آلرژی های تنفسی می شوند به عوامل تحریک کننده از جمله گرده های گیاهان، گرد و غبار، شوره حیوانات و انواع کپک ها حساس هستند. برخی از مواد آلرژی زا که می توانند دستگاه تنفسی را تحریک کرده و منجر به بروز حساسیت های تنفسی و در نهایت آسم شوند شامل زیر هستند:

  • آلودگی هوا و افزایش آلاینده های شیمیایی
  • گرد و غبار و ریزگردها
  • سیگار و دخانیات
  • قارچ ها و کپک ها
  • مو و شوره حیوانات خانگی
  • تماس با ترکیبات آلی و شیمیایی مانند لوازم بهداشتی، ادکلن و اسپری
  • عفونتهای تنفسی و بیماریهای ویروسی مانند کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی

براساس تحقیقات سارمان حفاظت زیست محیطی آمریکا، آلودگی هوای خانه تا 5 برابر بیشتر از هوای بیرون است. در این شرایط افزایش رطوبت خانه نیز به دلایل مختلف از جمله آشپزی و یا استفاده مداوم از حمام و سرویسهای بهداشتی افزایش یافته و منجر به رشد قارچ و باکتری های مضر در خانه می شوند. از سوی دیگر استفاده از حشره کش، سیگار، وجود حیوانات خانگی هم شرایط را حادتر می سازد و حتی کسانی که از سلامت کامل نیز برخوردارند در مواجهه با چنین آلودگی ها به مرور در معرض انواع آلرژی و بیماریهای تنفسی قرار می گیرند. در این شرایط استفاده از دستگاه های تصفیه هوا توصیه می شود. این دستگاه ها عموما با دارا بودن فیلترهای هپا، کربن فعال با کیفیت بالا بخش زیادی از آلاینده های محیط را جذب کرده و مانع از ابتلا و یا تشدید التهابات می شوند.

مزایای دستگاه تصفیه هوا در بهبود آسم و آلرژی

انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا با تکنولوژی های متفاوت قادرند میزان آلاینده های محیط را تا 99 درصد کاهش می دهند. در این بخش برخی مزایای دستگاه تصفیه هوا در بهبود آسم و آلرژی را می خوانیم:

1. کاهش آلرژن ها و ذرات معلق

وقتی کسی به آسم یا آلرژی های تنفسی مبتلا می شود، نخستین توصیه های پزشکی برای او مهاجرت و یا سکونت در جایی است که هوای پاک تری دارد. استفاده از دستگاه تصفیه هوا با پاکسازی هوا از آلرژن ها و ذرات معلق این شرایط را در خانه به وجود می آورد. انواع دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فیلتر هپا تا حد چشمگیری انواع آلرژن ها و ذرات معلق از جمله گرد و غبار، دود، گرده ها و دیگر ذرات آلاینده را در الیاف متراکم خود جذب کرده و در لحظه هوای پاک را به محیط خانه باز میگرداند.

2. حذف آلاینده های شیمیایی

برخی از ترکیبات شیمیایی مانند ترکیبات آلی فرار که در مواد پاک‌کننده، سموم، رنگ‌ها، و مبلمان وجود دارند، می‌توانند علائم آسم را تشدید و یا زمینه های ابتلا به انواع آلرژی را ایجاد کنند. انواع دستگاه‌های تصفیه هوا با فیلترهای کربن فعال می‌توانند این گازها را جذب کرده و از فضای داخل خانه حذف کنند.

3. کنترل بو و دود

غالبا کسانی که به بیماری آسم یا آلرژی های تنفسی مبتلا می شوند حساسیت شدیدی نسبت به تجمع دود و بو در محیط خود پیدا می کنند. به طور کلی منشأ بو و دود در فضای خانه می تواند از مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان و یا دود حاصل از آشپزی باشد. دستگاه های تصفیه هوایی که برای بیماران ریوی توصیه می شود با فیلتر کربن فعال به طور موثری قادرند دود و بوهای نامطبوع را در محیط جذب کرده و از بروز حملات آسمی و آلرژیک جلوگیری کنند.

قارچ و کپک های ذره بینی در محیط خانه از دیگر عوامل تحریک کننده بیماری های ریوی هستند که با افزایش میزان رطوبت در خانه پدید می آیند. مجهزترین دستگاه های تصفیه هوا موجود در بازار با استفاده از فیلتر فوتوکاتالیست و لامپ یو وی قادرند میگرواورگانیسم های مضر ماند قارچ و باکتریها را اکسید کرده و خاصیت مضر آنها را از بین ببرند. همچنین این نوع فیلتر مانند سدی در برابر ویروسها نیز عمل می کند و با پاکسازی هوا از ویروسهای بیماری زا مانع از انتشار بیماری در فضای خانه می شوند. این روش از کارآمدترین روش ها در تصفیه هوا ضد ویروس و باکتری است که نقش ویژه ای در بهبود بیماری های ریوی و آلرژیک می شود.

به طور کلی دستگاه تصفیه هوا از جهات مختلف می تواند به عنوان یکی از ابزارهای موثر برای کنترل علائم آسم و آلرژی عمل کند. لازم به ذکر است در کنار استفاده از دستگاه تصفیه هوا، رعایت برخی نکات دیگر مانند تمیزکردن مرتب خانه و گردگیری، پرهیز از استفاده از مواد شیمیایی قوی و آلاینده های دیگر و .... به بهبود شرایط افراد مبتلا عمل می کند.

راهنمای انتخاب دستگاه تصفیه هوا برای آسم و آلرژی

برای انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا که برای افراد مبتلا به آسم و آلرژی مناسب باشد به ویژگی های خاصی توجه کرد تا بتوان هوای محیط را از انواع آلاینده و عوامل محرک پاکسازی کرد. مهمترین نکاتی که هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا مناسب برای بیماران ریوی باید توجه شود شامل موارد زیر است:

1. فیلتر هپا؛ فیلتر هوای ذرات با کارائی بالا

فیلتر هپا از چندین لایه الیاف بسیار نازک ساخته شده که معمولاً از مواد مانند فایبرگلاس، پلی‌استر یا سایر مواد مصنوعی تولید می‌شوند. این الیاف درهم تنیده می‌شوند تا یک ساختار متراکم و پیچیده را ایجاد کنند که بتواند ذرات بسیار کوچک را به دام اندازد. دقت داشته باشید دستگاه هایی که دارای فیلترهپا هستند قادرند تا 99.97 درصد از ذرات ریز معلق در هوا مانند گرده گیاهان، گرد و غبار و ریزگردها، دود، انواع کپک ها و دیگر مواد حساسیت زا که می توانند حملات آسم را تشدید کنند را به راحتی در الیاف فشرده خود جذب کنند. این نوع فیلتر برای کاهش علائم آسم و بهبود آلرژی در افراد بسیار موثر است.

فیلتر هپا

2. فیلتر کربن فعال

وجود فیلتر کربن فعال در دستگاه تصفیه هوا برای بیماران آسمی و آلرژیک به شدت توصیه می شود. این فیلتر به دلیل داشتن سطح وسیع و متخلخل، توانایی زیادی در جذب مولکول‌های آلاینده دارد. این سطح بالا به کربن اجازه می‌دهد تا مواد شیمیایی را به دام اندازد و آن‌ها را از محیطی که از فیلتر عبور می‌کند جدا کند. فیلتر کربن فعال برای حذف بوهای نامطبوع و گازهای شیمیائی مانند ترکیبات آلی فرار بسیار موثر است. فیلتر کربن فعال معمولا به عنوان مکمل برای فیلتر هپا به کار می رود و در اکثر دستگاه های تصفیه هوا تعبیه شده است.

3. تولید نکردن اوزون

برخی دستگاه‌های تصفیه هوا که از فناوری اوزون ساز یا پلاسمایی برای کاهش ذرات معلق در فضا استفاده می‌کنند که ممکن است گاز اُزن تولید کنند. اُزن می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی تحریک‌کننده برای افراد مبتلا به آسم عمل می کند.  بنابراین در خرید دستگاه تصفیه هوا برای آسم و آلرژی دقت داشته باشید انواع دستگاه های اوزون ساز به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای شما نخواهند بود و حتی ممکن است به عکس عمل کنند.

4. کنترل کیفیت هوای خودکار

وجود گزینه ها و امکانات جانبی مانند سنسورهای کنترل کیفیت هوا و همچنین کارکرد خودکار دستگاه از جمله ویژگی هایی هستند که هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا برای بیماران آسم و آلرژی توصیه می شود. این سنسورها هنگام افزایش غلظت آلاینده ها در محیط به صورت خودکار سرعت تصفیه را تنظیم کرده و هوای خانه را پاکسازی می کند. این ویژگی به بهبود تجربه کاربری و افزایش بهره وری دستگاه کمک می کند.

5. ظرفیت مناسب برای فضای مورد نظر

برای آنکه عملکرد موثری از دستگاه تصفیه هوا داشته باشید باید آن را متناسب با اندازه اتاق یا فضایی در نظر بگیرید که در آن استفاده می شود. دقت داشته باشید اگر قدرت دستگاه پایین بوده و ظرفیت مناسب برای پاکسازی هوای کافی را نداشته باشد عملا تاثیر مناسبی در بهبود کیفیت هوا نخواهد داشت. 

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای آسم و آلرژی در بازار ایران

درحال حاضر یکی از انواع بهترین دستگاه تصفیه هوای خانگی در بازار ایران که تمامی روش های ضد عفونی کنندگی و تصفیه هوای مناسب برای فضای خانه  را در میان سایر دستگاه ها را دارا است دستگاه تصفیه هوای رپس مدل RAP-410 می باشد. این دستگاه با کیفیت، با تکنولوژی ساخت کمپانی رپس گلوبال انگلیس به تولید رسیده و از نظر فناوری تولید و کیفیت به مراتب از بسیاری از محصولات موجود در این حوزه عملکرد بهتر و دقیق تری دارد. از نکات بسیار مهم در خصوص دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410، مزیت فیلترهای چند گانه است که با استفاده از تکنولوژی های به روز و گسترده بالاترین میزان جذب و حذف انواع آلاینده شیمیائی و ذرات معلق و همچنین ویروسها و عوامل بیماری و آلرژی زا را از محیط دارد. از دیگر ویژگی های دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410 امکان مانیتورینگ و کنترل هوشمند از راه دور آن از طربق اپلیکیشن و اتصال به وای فای است که به این ترتیب می توان حتی بدون حضور در کنار دستگاه، برنامه مناسبی برای تصفیه هوای محیط را به دستگاه داده تا بلافاصله پس از ورود به منزل از هوای سالم و عاری از آلودگی بهره مند شوید. از نقاط قوت دیگر که دستگاه تصفیه هوای رپس RAP-410 را به محصولی ارزنده تبدیل می کند، خدمات پس از فروش خوب آن در ایران است به گونه ای که هر زمان که نیاز باشد می توانید اقدام به تعویض قطعات مصرفی آن مانند لامپ یو وی و فیلترها نمایید. شاید تنها نکته به ظاهر منفی در خصوص این محصول قیمت تمام شده بالا باشد، البته این موضوع لازم به ذکر است که با توجه به کارایی های آن و کیفیت محصول این امر طبیعی خواهد بود.

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای آسم و آلرژی

ویژگی های دستگاه تصفیه هوای رپس مدل RAP-410

  • دارای سه مرحله فیلتر تصفیه هوا شامل فیلتر ذرات جامد، فیلتر کربن فعال، فیلتر هپا
  • دارای لامپ UV با طول موج 253 نانومتر
  • دارای خاصیت یون ساز ( قابلیت خاموش و روشن شدن دارد )
  • چهار دور فن به همراه حالت اتوماتیک
  • دارای ریموت کنترل و وای فای با اپلیکیشن اختصاصی برای موبایل
  • پنل نمایشگر تماماً لمسی
  • سنسور تشخیص وضعیت آلودگی هوا
  • صدای کم مجهز به حالت خواب
  • ارزش قیمت نسبت به کیفیت
  • موجود بودن قطعات مصرفی از قبیل فیلتر
  • یک سال گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش

گروه صنعتی ناین با مرکزیت در شهر تهران مفتخر است به عنوان ارائه دهنده محصولات اصل و باکیفیت در سراسر ایران رضایت حداکثری مشتریان خود را کسب نماید. درصورت نیاز به اطلاعات تکمیلی و یا دریافت مشاوره فنی رایگان در خصوص انواع دستگاه تصفیه هوا می توانید از طریق کامنت در این صفحه و یا وبسایت مرجع گروه صنعتی ناین با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *