شیر یکطرفه پمپ آب ( سایز 1 اینچ )

شیر یکطرفه پمپ آب همانطور که از اسم آن نیز مشخص است، اجازه عبور سیالات را فقط در یک جهت داده و امکان عبور سیال در جهات دیگر را نداده یا از عبور آن جلوگیری می کند. عملکرد شیر یکطرفه به صورت خودکار بوده، بدین صورت که توسط دیسک و فنر قرار گرفته درون آن، از بازگشت سیال جلوگیری می کند. ( البته شیر های یکطرفه بدون فنر نیز وجود دارند که غالبا محدودیت نصب دارند. به عنوان مثال به شکل عمودی نمی توان آن ها را نصب کرد.)

شیر یکطرفه یا چک ولو از این جهت همراه با پمپ آب نصب می شود که از بازگشت آب پر فشار به لوله آب ورودی جلوگیری می کند و همچنین باعث عدم هوا گرفتن پمپ آب می شود. ( هواگیری پمپ علاوه بر آسیب به اجزا لوله کشی، شیرآلات و پمپ، باعث کاهش بازدهی پمپ نیز می شود )

قیمت شیر یکطرفه پمپ آب بسته به برند سازنده آن و جنس شیر متغیر است. توصیه نخست مجموعه ناین خرید محصولات اروپایی استیل یا برنجی است چراکه از طول عمر بالا و عدم برگشت جریان مطمئن برخوردارند.

برای عزیزانی که سوالات بسیاری در رابطه با نحوه و محل نصب شیر یکطرفه پمپ آب دارند، سوالات زیر کمک بسیاری در این راستا خواهد داشت.

  • شیر یکطرفه پمپ آب باید قبل از پمپ نصب شود یا بعد از آن؟ 

معمول ترین حالت نصب شیر یکطرفه، قبل از پمپ و در قسمت مکش پمپ می باشد؛ تا در صورت خاموش شدن پمپ از بازگشتن جریان آب جلوگیری به عمل آید. این امر از هوا گرفتن پمپ و هم چنین کاهش فشار آب درون لوله جلوگیری می کند. در صورتی که از پمپ به همراه ست کنترل استفاده می کنید، نصب شیر یکطرفه پمپ آب بعد از ست کنترل موجب اختلال در عملکرد ست کنترل می گردد. در نتیجه مناسب ترین محل نصب شیر یکطرفه، قبل از پمپ می باشد. ( البته لازم به ذکر است اکثر انواع ست کنترل دارای شیر یکطرفه نیز هستند، اما باز هم توصیه ما استفاده از شیر یکطرفه قبل از پمپ هست، چراکه شیر های یکطرفه ست کنترل از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و ممکن است مقداری آب را رد کنند )

  • آیا شیر یک طرفه می تواند به صورت غوطه ور باشد؟

بنابر کاربرد مورد نظر خود، باید بدانید که چک ولو تا چه اندازه می تواند در برابر فشار مقاومت کند؟ آیا شیر یکطرفه در حالت غوطه وری نصب می شود؟ اگر شیر در حالت  غوطه وری نصب شود، این بدان معنی است که همواره فشار بر روی سوپاپ وجود خواهد داشت. در نتیجه باید محاسبه کنید که  آیا شیر یکطرفه می تواند بر این فشار غلبه کند یا خیر؟

  • شیر یکطرفه در پمپ کف کش باید کجا نصب شود؟

در مورد پمپ های چاهی یا کف کش ها که در زیر آب قرار می گیرند،اگر پمپ آب غوطه وری شما دارای شیر یکطرفه نباشد (بسیاری از این پمپ ها دارای چک ولو می باشند)، چک ولو خطی باید در لوله تخلیه در شعاع 25 فوتی پمپ زیر سطح آب و درون لوله داخل چاه باید نصب شود.

  • چطور باید متوجه شد شیر یکطرفه خراب شده است و به درستی عمل نمی کند؟

در صورتی که شیر خراب شده باشد، شروع به لرزش می کند و سر و صدا ایجاد می کند. سر و صدا هم چنین می تواند نشانه ای از پدیده ضربه قوچ باشد که یک موج فشاری شدیدی ایجاد می شود که معمولا در هنگام توقف سیالات و یا تغییر جهت ایجاد می شود و باعث ضربه زدن به دیسک شیر می شود. هم چنین در صورتی که پمپ آب شما به صورت مکرر خاموش و روشن می شود، احتمال دارد که شیر یکطرفه شما دچار اشکال و خرابی شده باشد.

  • هنگام خراب شدن شیر یکطرفه چه اتفاقی می افتد؟

طراحی و عملکرد شیر یکطرفه به این صورت است که سیال تنها در یک جهت جریان یابد. در نتیجه هنگامی که شیر یکطرفه خراب باشد، اجازه می دهد تا سیال در هر دو طرف جریان یابد که در نتیجه می تواند باعث خرابی پمپ گردد.

  • چه زمانی باید از شیر یکطرفه استفاده کرد؟

دلیل عمده استفاده از شیر یکطرفه در سیستم ها، جلوگیری از انتقال یا به بیان بهتر کاهش فشار در سیستم است که از نتایج آن جلوگیری از بازگشت جریان آن خواهد بود (در واقع فشار در سیستم باعث ایجاد جریان می گردد).

  • آیا پمپ های سیرکولاتور به شیر یکطرفه احتیاج دارند؟

هرگاه یک ناحیه در سیستم چرخشی به لوله اصلی وصل می شود، یک شیر یکطرفه لازم است. در طراحی مناسب یک شیر کنترل جریان در انتهای ناحیه نصب شده است تا بتواند مقدار آب عبوری از آن ناحیه را اندازه گیری کند.

  • اغلب چند وقت یکبار نیاز است تا شیر یکطرفه پمپ تعویض گردد؟

معمولا هر 7 سال تا 10 سال یکبار نیاز است تا این شیر تعویض گردد.

  • آیا نصب شیر یکطرفه باید به صورت عمودی باشد؟ 

نصب شیر یکطرفه هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی امکان پذیر است. اگرچه در سیستم های مواد جامد، شیر یا به صورت افقی و یا حداکثر با زاویه 45 درجه نصب می شود.

انواع شیر یکطرفه در انواع برند ها، سایز ها و جنس ها در بزرگترین فروشگاه اینترنتی صنعتی با پایین ترین قیمت عرضه می گردد. جهت کسب مشاوره فنی رایگان و اطلاعات فنی بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید. هم چنین می توانید سفارشات خود را به صورت خرید اینترنتی ثبت نمایید.

2 دیدگاه در “شیر یکطرفه یک اینچ برای پمپ آب | قیمت + خرید

  1. محمد گفت:

    به نظر شما کاربرد اصلی شیر یکطرفه ضربه قوچ نیست تا هوا گرفتن و افت فشار که در درجات بعدی هست وگرنه داخل چاه که احتمال هوا گرفتن وجود ندارد

    1. پشتیبانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      شیر یکطرفه کاربرد های بسیار زیاد و موثری در سیستم های گوناگون دارد اما در خصوص سیستم های دارای پمپ، وجود شیر یکطرفه الزامی است. در نظر داشته باشید که در صورتی که شیر یکطرفه وجود نداشته باشد، آب پر فشار بوجود آمده توسط پمپ به سمت پایین برگشته و باعث تخلیه فشار می شود. همین تخلیه فشار و کاهش فشار در سیستم لوله کشی باعث می شود پمپ دوباره شروع به کار کرده و این فرآیند باعث خاموش و روشن شدن بی دلیل پمپ می شود.
      همچنین شیر یکطرفه که در ته چاه نصب می شود باعث می شود که از بازگشت آب درون چاه جلوگیری به عمل آید. اگر این بازگشت صورت گیرد جدای از مسئله فشار که در بالا ذکر شد به دلیل خالی شدن ستون آب و جایگزینی آن با هوا حتی در صورت روشن شدن پمپ نیز مکش آب صورت نمی گیرد چرا که پمپ توانایی خالی کردن هوا را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *