ژنراتور برق وسیله ای است که وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را جهت استفاده در مدار، داراست. منبع تولید انرژی مکانیکی می تواند توربین بخار، توربین های گازی، توربین های آبی، بادی، موتورهای احتراق و یا حتی چرخنده دستی باشد. جالب است بدانید نخستین ژنراتور الکترومغناطیسی در سال 1831 توسط مایکل فارادی اختراع شد. تقریباً تمام انرژی الکتریکی اطراف ما توسط ژنراتور برق تولید می شود.

دسته بندی ژنراتور برق

ژنراتور های الکترومغناطیسی در دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • دینام که بوسیله کموتاتور یا جابجا گر جریان مستقیم پالس دار تولید می شود.
  • ژنراتور برق متناوب که جریان متناوب (مانند برق  شهری) تولید می کند.

از لحاظ مکانیکی ژنراتور شامل دو بخش چرخنده و ثابت است:

  • روتور: بخش چرخنده در یک ماشین الکتریکی
  • استاتور: بخش ثابت یک ماشین الکتریکی که روتور را احاطه کرده است.

یکی از این دو بخش وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی را داشته و دیگری که دارای سیم پیچ است به واسطه میدان مغناطیسی، جریان الکتریکی را ایجاد می کند.

"جهت آشنایی با روتور و استاتور پیشنهاد می شود مقاله الکتروموتور چیست را مطالعه کنید."

اجزاء ژنراتور برق

پیش از نام بردن اجزاء بد نیست به یک نکته اشاره کنیم. از لحاظ علمی ژنراتور برق تنها به بخشی از یک سیستم تولید برق گفته می شود؛ که همانگونه که پیش از این عنوان گردید تنها انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند (مانند آلترناتور). اما در محاوره و به شکل عام، ژنراتور به کل پکیج آن یعنی موتور (دیزلی یا بنزینی) سیستم سوخت رسانی، سیستم تولید برق، روغنکاری و .... شناخته می شود.

  1. موتور
  2. دستگاه تولید برق متناوب (آلترناتور)
  3. سیستم سوخت رسانی
  4. تنظیم ولتاژ
  5. سیستم خنک کننده
  6. سیستم گردش روغن
  7. شارژر
  8. بخش کنترلی
  9. چهارچوب اصلی و پایه

موتور 

موتور بخشی است که وظیفه تولید انرژی مکانیکی ورودی به ژنراتور مانند آلترناتور را داراست. از آنجایی که هدف از این مقاله بیشتر توضیح درباره ژنراتور های برق صنعتی و خانگی است، موتور ها از نوع بنزینی و یا دیزلی هستند.

موتور با سوزاندن سوخت فسیلی و حرکت سیلندر ها شفت مرکزی آن را به حرکت در آورده و انرژی مکانیکی چرخشی لازم را تولید می کند. (دقیقاً به همان شکل که در موتور های ماشین یا موتور سیکلت ها شاهد آن هستیم)

اگر به دنبال خرید موتور تک هستید، از موتور بنزینی لانسین بازدید فرمایید.

آلترناتور

بخش اصلی یک سیستم ژنراتور است که بوسیله حرکت نسبی بین دو میدان مغناطیسی و الکتریکی سبب تولید الکتریسیته در مدار می شود. همانطور که پیش از این گفته شد دارای دو بخش استاتور (ثابت) و روتور (چرخنده) است. تولید برق در روتور صورت گرفته که بوسیله یکی از روش های القا، مغناطیس پایا یا با استفاده از محرک صورت می گیرد.

سیستم سوخت

همانطور که از نام آن پیداست وظیفه سوخت رسانی به موتور احتراق را داراست. از لحاظ سوخت، ژنراتور ها به دو نوع دیزل ژنراتور (سوخت گازوئیلی) یا ژنراتور بنزینی تقسیم می شوند.

این سیستم دارای بخش های کوچک و بزرگ زیادی است اما بخش های مهم آن پمپ سوخت و انژکتور (یا در برخی ژنراتور ها کاربراتور) است که وظیفه تعیین مقدار سوخت لازم جهت احتراق کامل و هدر رفت سوخت را داراست.

شاید برایتان جالب است بدانید:

به تجربه شاهد بودیم که به دلیل نحوه نگارش لاتین بنزین و گازوئیل برخی نوع سوخت موتور ها را با هم اشتباه می کنند. همواره بخاطر داشته باشید:

نام فارسیتلفظ فارسینام لاتین
بنزینگازولینGasoline
گازوئیلدیزلDiesel

تنظیم ولتاژ

این بخش از ژنراتور برق وظیفه تنظیم ولتاژ ژنراتور را داراست، این امر بوسیله تبدیل جریان AC به DC و یا بلاعکس صورت می گیرد.

سیستم خنک کننده

همانطور که از نام آن پیداست، این سیستم وظیفه خنک کنندگی ژنراتور را داراست. جهت خنک سازی ژنارتور گاهاً از آب استفاده می شود که معمولاً از آن، جهت کاربردهای واحدهای بسیار بزرگ شهری استفاده می شود. هیدروژن نیز جهت خنک سازی استفاده می شود که البته در مدار ثانویه، آن نیز با آب تبادل گرمایی دارد. در موارد کوچک مانند ژنراتور های کوچک یا موتور برق، سیستم خنک کنندگی توسط هوا صورت می گیرد.

سیستم گردش روغن

وظیفه پخش و روغنکاری اجزائ مختلف ژنراتور از جمله مهم ترین بخش آن یعنی موتور را داراست.

شارژر (باتری)

در ژنراتور برق (یا موتور برق) هایی که سیستم استارت را دارا می باشند (یعنی هندلی نیست) این کار توسط باتری صورت می گیرد. که این سیستم وظیفه شارژ آن باتری را دارا می باشد.

بخش کنترلی

بخش کاربر محور یک ژنراتور است که کنترل اجزای مختلف ژنراتور را در اختیار کاربر قرار می دهد. در مدل های کوچک مانند موتور برق پنلی است که شامل پریز های برق، نمایشگر کارکرد ژنراتور، نشانگر سطح روغن، سوخت، ولتاژ کنترل استارت مدت کارکرد و … می باشد.

چهار چوب اصلی و پایه

سکو یا شاسی ژنراتور است که تمام اجزاء نام برده روی آن سوار می شوند. در موارد کوچک مانند موتور برق یا ژنراتور های کوچک، این سکو می تواند دارای چرخ جهت حمل و نقل آسان باشد.

در موارد خیلی کوچک مانند انواع موتور برق خانگی این قسمت پکیجی شامل یک دسته جهت حمل و نقل یک نفره است که معمولاً کل وزن موتور برق به 30 کیلوگرم نمی رسد.

برای خرید یک پمپ آب مناسب با نیازتان بدون خواندن این مقاله موفق نخواهید بود.

“در صورتی که قصد خرید ژنراتور یا موتور برق دارید، گروه فروش و پشتیبانی آی ناین آماده ارائه هرگونه مشاوره فنی رایگان و لیست قیمت خرید در اسرع وقت را دارا بوده و این اطمینان را به شما خواهد داد که محصول تهیه شده 100% اصل و تماماً مطابق با نیاز شما خواهد بود.”

تلفن تماس : 45537-021

لیست برخی از ژنراتور برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *