پمپ آب تراکتوری

پمپ آب تراکتوری یکی از بزرگترین مشکلاتی که کشاورزان در زمین های زراعتی خود دارند، دور بودن به شهرها و روستا ها بوده که در نتیجه در بسیاری از موارد دسترسی به برق ندارند. هم چنین دسترسی به آب رودخانه و یا دریاچه ها در نزدیکی زمین برای آبیاری از دیگر دغدغه های کشاورزان و باغبانان می باشد.

در نتیجه به علت عدم دسترسی به برق، بسیاری از تجهیزات مانند الکتروپمپ و الکتروموتور بی استفاده می گردد و نیاز به تجهیزاتی با احتراق داخلی می باشد که در این زمینه موتور تک، موتور برق، موتور پمپ و یا پمپ پشت تراکتوری مناسب می باشد.

پمپ پشت تراکتوری 

علاوه بر استفاده از موتور تک، موتور برق و موتور پمپ ها که در بازار با برند های روبین، کوشین و … معروف شده اند، استفاده از خود تراکتور نیز معمول است. از آن جایی که معمولا در زمین های زراعتی از تراکتور برای شخم زدن، دروی محصولات و هم چنین آسیاب کردن، استفاده می گردد. در نتیجه ترجیح کشاورزان استفاده از انرژی موتور تراکتور تا صرف هزینه ی به مراتب بالا برای خرید موتور برق، موتور پمپ و … است.

وظیفه اصلی تراکتور کشیدن تجهیزاتی مانند گاو آهن و تجهیزاتی برای شخم زدن، می باشد. موتور این ماشین ها علاوه بر ایجاد نیروی کشش یک نیروی دورانی هم ایجاد می کند. به این صورت که یک شفت PTO  در پشت تراکتور تعبیه شده است. وظیفه ی این شفت انتقال حرکت دورانی می باشد. تعداد دور در دقیقه و یا rpm این شفت ها بسته به تراکتور های مختلف متفاوت می باشد. در ایران معمولا این مقدار پایین تر از 540 بر دقیقه می باشد. پمپ های سانتریفیوژی و یا گریز از مرکز با این میزان به کار انداخته نمی شوند، در نتیجه معمولا از گیربکس استفاده می شود. به همین خاطر معمولا پمپ پشت تراکتوری با گیربکس تعبیه و فروخته می شود.

در نتیجه برای انتخاب پمپ پشت تراکتوری باید به موارد زیر توجه شود:
  • چه نوع تراکتوری دارید و سرعت دورانی شفت آن (PTO) چقدر است؟
  • نوع سیال مصرفی چیست؟
  • سیال تا چه مسافتی قرار است جابجا شود؟
  • سیال قرار است تا چه ارتفاعی پمپاژ شود؟
  • چه حجم و یا چه میزان دبی از سیال مورد نیاز است؟

 

متشکریم که همراه گروه آی ناین هستید،

خوشحال و ممنون میشویم نظر خود را راجع به پمپ آب تراکتوری ، در قسمت نظرات برایمان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *