انواع پمپ آب خانگی

پمپ آب وسیله ای جهت تقویت فشار آب واحد خانگی، ساختمان، آپارتمان و ویلا است و مهم ترین عواملی که در انتخاب پمپ آب خانگی موثر می باشند عبارتند از؛ متراژ واحد مسکونی، تعداد شیرآلات (Valve)، محل قرار گیری پمپ، سایز لوله، تعداد طبقات، فشار آب مطلوب، کیفیت آب و… پمپ  ها از نظر نوع انتقال سیالات به سه دسته زیر تقسیم می شوند.

  1. مستقیم 
  2. جابه جایی 
  3. گرانشی 

کاربرد پمپ آب

پمپ آب با مکانیسم های مختلف (معمولا به صورت رفت و برگشت یا دوار) با دریافت انرژی از طریق الکتریسته، موتور ها و یا نیروی بادی انرژی مکانیکی تولید شده  را برای انتقال سیالات دریافت می کنند، پمپ های آب با سایز های مختلف کاربردهای مختلفی دارد به طور مثال: پمپ های میکروسکوپی در صنعت پزشکی و پمپ های بزرگ برای کارهای صنعتی استفاده می شود. موارد استفاده پمپ آب مکانیکی معمولا برای پمپاژ آب از چاه ها ، فیلتر آکواریوم و هوادهی جهت خنک سازی آب در صنعت و یا انتقال سوخت هایی مانند نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ آب تک مرحله ای و چند مرحله ای

انواع پمپ آب تک مرحله ای و چند مرحله ای به علت تعداد پروانه ی پمپ ها نامیده می شوند، به این صورت که پمپ آب تک پروانه را تک مرحله ای و پمپ های دو پروانه و یا چند پروانه  را چند مرحله ای می گویند.در زیست شناسی نیز انواع پمپ های آب توسط علم بیولوزیکی توسعه پیدا کرده اند توسعه یافته اند و به مدل های مختلف شیمیایی و بیو میکانیکی تقسیم می شوند.

موارد خرید پمپ آب خانگی

1.جنس اصل پمپ آب خانگی

سعی کنید از فروشگاه اینترنتی مطمئن خرید کنید تا این مشکل را نداشته باشید. اما اگر مجبور به خرید شدید حتما” از تقلبی نبودن محصول عرضه شده اطمینان حاصل کنید. ( ما در آی ناین مقالات متعددی در خصوص تشخیص اصل یا تقلبی بودن برند های مختلف مانند پنتاکس ، هانیول و … ارائه کرده ایم )

2.هد و دبی پمپ آب خانگی

هد پمپ ارتفاع بیشینه ای است که روی پمپ نوشته شده است. این ارتفاع به هیچ عنوان توسط پمپ قابل دستیابی نیست و به نوعی ارتفاع اسمی پمپ است چرا که در این ارتفاع عملا” جریان آب صفر خواهد بود. در واقع ملاک اندازه گیری این فاکتور در پمپ آب خانگی ( یا سایر پمپ ها ) این است که با افزایش تدریجی ارتفاع ، در چه ارتفاعی آبدهی به صفر می رسد.

3.آب مورد استفاده پمپ آب خانگی

غالبا” پمپ آب خانگی برای مصرف آب شهری مورد استفاده قرار می گیرد، اما اگر می خواهید آن را برای آب چاه یا دارای املاح استفاده کنید حتما” مشخصات پمپ را در مورد ذرات معلق درون آب و امکان استفاده آن مطالعه کنید یا با کارشناس شرکت مشورت کنید.

عوامل موثر در خرید پمپ آب خانگی عبارتند از :

پمپ آب مکانیکی

پمپ آب مکانیکی برای جابه جایی سیال می تواند درون سیال ها غرق شود و یا بیرون از سیال قرار گیرد، نحوه های انتقال سیال توسط پمپ آب مکانیکی به روش های زیر تقسیم می شود:

  • پمپ های جا به جایی مثبت
  • پمپ گرانشی
  • پمپ های بدون شیر
  • پمپ های ضربه ای
  • پمپ های بخار

دو نوع اساسی پمپ آب مکانیکی را می توان جا به جایی مثبت و گریز از مرکز (سانتریفیوژ) بیان کرد، همچنین پمپ های جریان محوری که به عنوان یک دسته ی جداگانه طبقه بندی می شود، همان اصول عملکرد پمپ های سانتریفیوژ را دارا می باشند.

پمپ آب جا به جایی مثبت

پمپ آب جا به جایی مثبت، با به دام انداختن و جا به جایی یک حجم سیال مشخص به لوله تخلیه باعث تخلیه سیال می شود. بسیاری از پمپ های آب جا به جایی مثبت از یک حفره درحال باز شدن در قسمت مکش و یک حفره در حال بسته شدن در قسمت تخلیه تشکیل شده اند و به گونه ای کار می کنند که وقتی حفره در قسمت مکش باز می شود، سیال به سمت پمپ جریان پیدا کرده و به  حفره در حال بسته شدن تخلیه می ریزد و مایع به سمت بیرون جریان می یابد، لازم به ذکر است؛ که حجم در هر دوره از عملیات ثابت باقی می ماند.

پمپ آب

عملکرد پمپ جا به جایی مثبت

پمپ آب جا به جایی مثبت، برخلاف انواع پمپ آب سانتریفیوژ یا روتودینامیک (rotodynamic) از لحاظ نظری می توانند همان جریان را با سرعت معین (PRM) صرف نظر از این که فشار تخلیه چقدر باشد، تولید کند. بنابراین، پمپ های آب جا به جایی مثبت ماشین های جریان ثابتی می باشند که در زمان  افزایش فشار آّب ، نشتی داخلی کمی بیشتر شده و دیگر نرخ جریان کاملا ثابت نخواهیم داشت.

هنگامی که شیر در قسمت تخلیه بیشتر است، پمپ جا به جایی مثبت نباید کار کند، چرا که در این حالت پمپ هم چنان سیال تولید می کند و فشار در لوله تخلیه افزایش می یابد تا زمانی که لوله بترکد و یا پمپ به شدت آسیب ببیند و یا هر دو اتفاق بیفتد.

شیر اطمینان در قسمت تخلیه پمپ جا به جایی مثبت نیاز است. شیر اطمینان می تواند داخلی و یا خارجی باشد. سازنده پمپ معمولا گزینه ای برای نصب شیر اطمینان در داخل تعبیه کرده است. شیر داخلی معمولا جهت احتیاط ایمنی استفاده می شود. شیر اطمینان خروجی در لوله تخلیه همراه با یک خط بازگشتی به خط مکش و یا مخزن ذخیره، ایمنی را افزایش می دهد.

انواع پمپ جا به جایی مثبت

پمپ جا به جایی مثبت با توجه به مکانیزم مورد استفاده برای انتقال سیال به انواع زیر طبقه بندی می شود:

  • مدل جا به جایی مثبت دوار  یا چرخشی ( روتاری): دنده داخلی، پیچ، بلوک شاتل، پره های انعطاف پذیر و یا پره های کشویی، پیستون پیرامونی، پروانه انعطاف پذیر و ریشه های مارپیچ
  • مدل جا به جایی مثبت متقارن: پمپ های پیستونی، پمپ های دیافراگمی، پمپ پلانجری
  • مدل جا به جایی خطی: پمپ های طنابی و پمپ های زنجیره ای

پمپ جا به جایی مثبت دوار یا چرخشی ( روتاری)

این پمپ ها با استفاده از مکانیزم چرخشی، سیال را حرکت می دهند و خلا ایجاد می کنند که مایع جذب شود.

مزایا: پمپ های روتاری بسیار کارآمد هستند زیرا آن ها می توانند هرچند ویسکوزیته مایعات چسبناک افزایش یابد ،مایع با سرعت بالاتر را ارائه دهند.

معایب: یکی از ماهیت های پمپ نزدیکی پمپ چرخشی به قسمت بیرونی آن می باشد و باعث می شود که با یک سرعت ثابت و کم بچرخد. اگر پمپ های روتاری با سرعت بالا عمل کنند، مایعات باعث خوردگی می شود و در نهایت موجب افزایش سیال عبوری می شود که بازدهی را کم می کند.

پمپ آب

انواع پمپ آب جا به جایی مثبت روتاری

نواع پمپ های جابه جایی مثبت روتاری به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  1. پمپ آب دنده ای: بک مدل ساده از پمپ های آب چرخشی می باشد که در آن مایع بین دو دنده هل داده می شود.
  2. پمپ آب پیچشی: شکل داخلی این پمپ آب معمولا دو پیچ در برابر یک دیگر جهت پمپاژ مایع می باشد.
  3. پمپ آب پره چرخشی: همانند کمپرسور های اسکرول، این پمپ آب یک روتور استوانه ای همانند محفظه ی آن دارد. وقتی که روتور می چرخد، پره ها مایع را بین روتور و محفظه گیر می اندازد و سیال را به داخل پمپ می کشد

پمپ آب جا به جایی مثبت رفت و برگشتی

پمپ آب رفت و برگشتی، سیال را با استفاده از یک یا چند پیستون نوسانی، پلانجرها یا غشا (دیافراگم) حرکت می دهند، در حالیکه شیر ها حرکت سیال را به جهت دلخواه محدود می کنند. به منظور انجام مکش، پمپ ابتدا باید یک پلانجر را به داخل بکشد تا فشار داخل محفظه را کاهش دهد. هنگامی که پلانجر به عقب بر می گردد، فشار محفظه افزایش می یابد و فشار داخلی پلانجر را شیر مکش را باز می کند و سیال را به سرعت به داخل لوله خروجی می فرستد. پمپ ها در این محدوده دسته بندی از ساده، با یک سیلندر و در بعضی موارد چهار سیلندر یا بیشتر می باشند.

بسیاری از مدل پمپ های رفت و برگشتی به صورت دوبل (دو سیلندر) و سه تایی (سه سیلندر) می باشند. آنها همچنین می توانند تک کاره همراه با مکش در یک جهت حرکت پیستون و تخلیه از طرفی دیگر، و یا دو کاره همراه با مکش و تخلیه از دو طرف می باشد. این مدل پمپ به صورت گسترده در قرن نوزدهم- در روز های اولیه نیروی محرکه بخار- به عنوان پمپ آب تغذیه دیگ بخار استفاده می شدند. امروزه پمپ های رفت و برگشتی معمولا سیالات بسیار ویسکوز مانند نفت سنگین و در برنامه های ویژه ای کاربرد دارند که نیاز به جریان کم در مقابل مقاومت بالا دارند، به کار برده می شود. پمپ های دستی رفت و برگشتی به صورت گسترده ای جهت پمپاژ آب از چاه ها استفاده می شود. پمپ های دوچرخه ای معمولی و پمپ های پایی جهت تورم از حرکت رفت و برگشتی استفاده می کنند.

پمپ آب

انواع پمپ آب جا به جایی مثبت

  • پمپ لوب روتاری rotary lobe pump
  • پمپ دیافراگمی diaphragm pump
  • پمپ هیدرولیک hydraulic pump
  • پمپ طنابی rope pump
  • پمپ حفره پیشرفته progressive cavity pump
  • پمپ پیچی  screw pump
  • پمپ پره چرخشی rotary vane pump
  • پمپ پروانه انعطاف پذیر flexible impeller pump
  • پمپ دنده روتاری rotary gear pump
  • پمپ دنده ای gear pump
  • پمپ پیچشی peristaltic pump

پمپ آب بدون شیر

پمپاژ بدون شیر و انتقال سیال در سیستم های مهندسی و پزشکی مختلف کمک می کند. در سیستم های پمپاژ بدون شیر هیچ شیری (یا انسداد فیزیکی/ جهت تنظیم) مسیر جریان وجود ندارد. اگرچه بازده پمپاژ سیال در یک سیستم بدون شیر خیلی کمتر از سیستم همراه با شیر نیست. در واقع بسیاری از سیستم های دینامیکی در طبیعت و کم و بیش در مهندسی بسته به انتقال سیال کاری در پمپاژ بدون شیر می باشد. به عنوان مثال، گردش خون در سیستم های قلبی و عروقی تا حدودی حتی زمانی که دریچه های قلب با اختلال مواجه می شود، نگه داشته می شود. در ضمن قلب های نارس، خون بیشتری را قبل از شکل گیری دریچه ها و محفظه ها پمپاژ می کند. در صنعت میکروسیال ها، پمپ های بدون شیر ساخته می شود و انتظار می رود که مخصوصا جهت بررسی حساس و بیو سیال ها (سیال های زیستی) مناسب باشد. پرینترهای جوهری که بر مبنای پیزوالکتریک (piezoelectric) عمل می کنند نیز از پمپاژ بدون شیر استفاده می کنند. محفظه پمپ با کاهش سیال پرینتز خالی می شود و دوباره توسط نیروی مویینگی پر می شود.

تعمیرات پمپ آب

سابقه تعمیر پمپ و زمان متوسط شکست (MTBF) برای کاربران پمپ بسیار مهم می باشد. با توجه به این واقعیت، مقدمه ای در کتاب راهنمای کاربر پمپ 2006 با اشاره به آمار شکست پمپ می باشد. به علت سهولت این آمار شکست به صورت MTBF ترجمه می شود. در اوایل سال 2005، گوردون باک مدیر عامل شرکت JOHN CANE جهت عملیات زمینی در لس آنجلس  سوابق تعمیرات تعدادی از پالایشگاه و کارخانه های شیمیایی را برای دریافت اطلاعات قابل اعتماد برای پمپ های سانتریفیوژ بررسی کرد . مجموع 15 کارخانه نزدیک به 15000 پمپ داشته که مشمول این تحقیق بودند. کوچکترین کارخانه در این تحقیق 100 پمپ داشت، بعضی از کارخانه ها بیشتر از 2000 پمپ بودند.

نحوه راه اندازی پمپ آب

یه علت طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی، انواع پمپ آب که دارای مجموعه ای از شکل ها و سایز ها می باشند را در اختیار داریم: در سایز های بسیار بزرگ تا سایز های بسیار کوچک، از بررسی گاز تا بررسی مایع در فشار های بالا تا فشار هد پایین و در حجم یسیار بالا تا حجم های بسیار پایین کاربرد دارند. به طور معمول، یک پمپ مایع نمی تواند به سادگی هوا را تخلیه کند. خط تغذیه پمپ و بدنه داخلی پمپ ابتدا باید با سیال کاری پمپ پر شود. اپراتور باید سیال را مستقیم جهت شروع پمپاژ معرفی کند. که به این کار اندازی پمپ می گویند. انجام ندادن این راه اندازی پمپ موجب رفتن هوا به داخل می باشد. نسبت فاصله و جا به جایی در پمپ برای سیالات، صرف نظر از اینکه رقیق یا ویسکوز باشد، معمولا نمی تواند جایگزین  هوای داخل پمپ شود. این مورد با پمپ های پر سرعت (rotodynamic) برای مثال، پمپ های سانتریفیوژ اتفاق می افتد. برای چنین پمپ هایی موقعیت پمپ همیشه باید پایین تر از نقطه مکش باشد.

پمپ آب برای تامین آب عمومی

یکی از پمپ هایی که به صورت جهانی رایج شد پمپ آب دستی و یا پمپ سطلی می باشد (pitcher pump)  می باشد. قبل از تامین آب به صورت لوله کشی بر روی چاه های آب نصب می شد. در برخی از جزایر بریتانیا اغلب به آن پمپ parish جهت منافع محلی استفاده می کردند. از آن جایی که آب در پمپ pitcher مستقیما از خاک کشیده می شد، بیشتر مستعد به آلودگی بود. اگر هم چنین آبی فیلتر و یا تصفیه نمی شد، مصرف آن منجر به بیماری های گوارشی می شد. پمپ های مدرن دستی به عنوان کم هزینه ترین تجهیز جهت تامین آب سالم در مناطق و کشورهای در حال توسعه می باشد. پمپ دستی دسترسی به آب های عمیق تر زیرزمینی که اغلب آلوده نیست و هم چنین جهت بهبود ایمنی چاه، حفاظت از منبع آب ارزان قیمت طراحی شده اند و آسان با قطعات ساده نگهداری می شود. با این حال، کمبود قطعات یدکی این مدل از پمپ ها در بعضی مناطق آفریقا کاربرد آن ها را در این مناطق را کاهش می دهد.

کاربرد پمپ آب چند فازی

کاربرد های پمپ از چند فازی که معمولا سه فاز نامیده می شوند به علت افزایش عملیات حفاری افزایش یافته است. علاوه بر این، به علت تولید چند فازی اقتصادی برای عملیات بالا دست بسیار جذاب است چرا که در تاسیسات ساده تر و کوچکتر، هزینه تجهیزات کاهش می یابد و میزان تولید بهبود می یابد. در اصل، پمپ چند فاز می تواند تمام خواص جریان سیال را با یک قطعه از تجهیز مطابق می کند. اغلب، دو پمپ چند فاز دیگر به جای پمپ های عظیم به صورت سری نصب می شوند. در عملیات های میان دستی و بالا دستی، پمپ های چند فاز می توانند بر روی ساحل یا فرا ساحل قرار بگیرند و می توانند به یک چاه و چند چاه وصل شوند. اساسا پمپ های چند فازی جهت انتقال جریان سیال تولید شده از چاه های نفتی که تصفیه نشده به فرآیند های پایین دستی به کار برده می شود. این بدان معنی است که پمپ جریان سیال (سیال چاه) را از 100% مایع و هر ترکیبی مابین این دو بررسی می کند. 

الکترو پمپ های درون آب (سانتریفیوژ)

این پمپ ها عمدتا پمپ های سانتریفیوژ طبقاتی است  و به طور گسترده در چاه نفتی کاربرد دارد و روشی جهت فرازآوری مصنوعی می باشد. این پمپ ها مخصوصا زمانی استفاده می شوند که سیال کاری مایع باشد.

مخزن بافر: مخزن بافر اغلب در بالادست نازل پمپ مکشی نصب می شود. مخزن بافر انرژی لجن مایع را می شکند، و هرگونه نوسان در جریان ورودی راه را مسدود می کند و به عنوان یک تله ماسه ای عمل می کند. همانطوز که از اسم آن مشخص است، پمپ های چند فاز و سیل مکانیکی آن ها می توانند با تغییرات زیادی در شرایط سرویس مانند فرآیند تغییر ترکیبات سیال، تغییرات دمایی ، فشار کاری بالا و پایین و قرار گرفتن در معرض محیط ساینده/فرساینده قرار می گیرد. چالش در این حالت انتخاب سیل مکانیکی مناسب و سیستم پشتیبانی جهت اطمینان از عمر سیل و اثر بخشی کلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *