موتور احتراق بنزینی یا گازوئیلی چیست – موتور های بنزینی و گازوئیلی به نام های Petrol engine یا Gasolin engine از نوع موتور های احتراق داخل و جرقه ای می باشد.
در بسیاری از موتور ها پیش از سیلندر و عملیات فشرده سازی، هوا و سوخت با یکدیگر ترکیب می شوند. این پیش ترکیب شدن غالباً در کاربراتور انجام شده، هر چند در موتور های مدرن تر این فرآیند توسط انژکتور انجام می شود. البته لازم به ذکر است در موتور های تک بنزینی و گازوئیلی مرسوم، به منظور کاهش هزینه از همان کاربراتور استفاده می شود.
موتور کوچک بنزینی یا گازوئیلی چیست؟
این موتور ها که در صنعت آنها را به نام موتور تک کوچک می شناسند، معمولاً به دسته ای از موتور ها با ظرفیت پایین گفته می شود که جهت استفاده در موتور برق، علف زن، ماشین های کارتینگ و سایر لوازمی که به یک منبع انرژی مکانیکی مستقل نیازمند است، مورد استفاده قرار میگیرند. این موتور ها غالباً دارای طراحی ساده بوده و از نوع هوا خنک می باشند. نوع راه انداز موتور نیز می تواند به شکل استارتی یا هندلی بوده و سیستم سوخت رسانی نیز کاربراتوری است.
ویژگی ها :
این موتور ها از نظر ابعاد و توان بسیار کوچک تر از مدل های مورد استفاده در اتومبیل بوده و توان آنها غالباً کمتر از 11 کیلووات ( 15 اسب بخار ) می باشد. کوچکترین آنها در لوازم باغبانی مانند اره موتوری یا علف تراش / چمن زن مورد استفاده قرار میگیرند. به طور کلی در طراحی موتور تک کوچک، قیمت آن بسیار حائز اهمیت است. نوع پر استفاده و معمول در بازار بیشتر از نوع تک سیلندر و هواخنک است. موتور احتراق می تواند به شکل دو زمانه یا چهار زمانه باشد که در مدل های چهار زمانه، آلودگی بسیار کمتری از خود ساطع می کند. این موتور ها در سوخت های بنزین و گازوئیل عرضه می شوند.
طراحی :
- سیستم راه انداز موتور تک :
هنگامی که سیستم استارت دستی مورد استفاده قرار میگیرد (هندل)، ساده ترین نوع موتور مورد نیاز است. البته امروزه موتور های قوی تر، از سیستم استارت الکتریکی با استفاده از باتری کار می کنند. باتری موتور ها در این حالت هنگام کارکرد موتور خود به خود شارژ می شوند. مزیت موتور های دارای سیستم استارت الکتریکی این است که نیازی به وارد کردن نیرو و کشیدن هندل توسط کاربر برای روشن شدن آن وجود ندارد. البته لازم به ذکر است موتور های با استارت الکتریکی اکثراً خود دارای هندل دستی نیز هستند تا اگر به هر دلیلی موتور استارت نخورد یا باتری تمام شده بود، بتوان آن را توسط هندل روشن کرد.
- سیستم سوخت رسانی :
موتور های بنزینی معمولاً از سیستم های سوخت رسانی ساده کاربراتور که مخزن سوخت بالای آن قرار دارد استفاده می کنند ( در این صورت سوخت بوسیله جاذبه وارد آن شده و دیگر نیازی به پمپاژ آن نیست ). البته گاهی اوقات مخزن آن در زیر قرار گرفته که وارد شدن سوخت به کاربراتور توسط مکش (خلاء) در آن صورت میگیرد.
- گاورنر :
بسیاری از انواع موتور ها دارای یک گاورنر هستند تا در بار های مختلف، دور موتور مشخصی را تحویل دهند. برخی موتور ها حتی دارای مکانیسمی هستند که کاربر می تواند دور موتور را در آن تعیین کند.
تولید کنندگان مطرح موتور تک بنزینی و گازوئیلی :
8 تولید کننده مطرح و شناخته شده این محصولات در جهان به ترتیب اولویت به شرح زیر است :
هوندا، بریگس و استراتون، کوهلر، جنراک، سوبارو ( روبین )، کاوازاکی، لانسین و کوپ
دقت کنید که موتور تک اصل روبین خیلی کم در بازار ایران وجود داشته و اکثر محصولات تقلبی می باشند. این مورد در خصوص محصولات هوندا نیز صدق کرده و اکثراً موتور تک طرح هوندا به مشتریان ارائه می شود که از نظر قیمت و توان بسیار پایین تر از نمونه اصلی است.
کاربرد انواع موتور تک
چه در شهر زندگی کنید و چه در روستا یا حومه شهر مطمئناً تاکنون از موتور های سبک یا سنگین در کارهای خود استفاده کرده اید. کاربرد های انواع موتور تک را می توان در کار های روزمره مانند اره موتوری، چمن زن، ژنراتور برق خانگی و موتور برق، علف زن، موتور پمپ، دمنده و مکنده و ... مشاهده کرد. موتور تک نقش بسیار مهمی در پیش برد بسیاری از کارهای روزمره انسان داراست. البته لازم به ذکر است همه این موتور ها نیازمند دوره های تعمیر و نگهداری صحیح بوده که تضمین کننده طول عمر بالا و عملکرد مناسب آن است.
انواع موتور تک
انواع مختلفی از موتور تک در بازار وجود دارد که از جمله آنها می توان به موتور های چهار زمانه، موتور های دیزلی، موتور های توربینی گازی، موتور های چرخشی و دو زمانه که هریک مزایا و معایب خود را دارد، اشاره کرد. لازم به ذکر است که کلمه زمانه ( مثلاً در چهار زمانه ) یا ضربه ( به انگلیسی موتور های Two Stroke & Four Stroke ) به معنی تعداد دفعات بالا و پایین رفتن پیستون در هر سیکل است.
- موتور های دو زمانه و چهار زمانه :
موتور ها در دو نوع دو زمانه و چهار زمانه طراحی و تولید شده اند که هریک مزایا و معایب خود را داراست. به طور کلی در نظر داشته باشید که موتور های دو زمانه معمولاً در لوازم کوچکتر و موتور های چهار زمانه در لوازم بزرگتر مورد استفاده قرار میگیرند.
- موتور تک دو زمانه :
این موتور ها امروزه خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. اجزای آن به شرح زیر است :
- پیستون : یک استوانه است که درون سیلندر قرار گرفته و در اثر احتراق و تخلیه سوخت بالا و پایین می رود.
- شیر سوخت : اجازه وارد شدن سوخت و هوا را به درون سیلندر می دهد و از نظر عملکرد بسیار شبیه شیر یکطرفه است.
- شمع : به منظور ایجاد احتراق در محفظه سیلندر کاربرد دارد.
- محفظه احتراق : محلی که در آن سوخت و هوا فشرده شده و احتراق صورت میگیرد.
- اگزوز : محل خروج دود.
نحوه عملکرد موتور های دو زمانه :
- ترکیب هوا و سوخت وارد سیلندر شده و بوسیله شیر یکطرفه، درون آن به دام می افتد.
- با بالا آمدن پیستون، گاز و سوخت درون آن فشرده می شود. و در همین حین از پایین پیستون گاز و هوا به محفظه پایینی وارد می شود.
- جرقه درون سیلندر زده شده و در اثر انفجار سیلندر پایین می آید، در همین حین محفظه ورود ترکیب سوخت و هوا باز شده و از پایین وارد محفظه احتراق می شود.
- دود ناشی از احتراق به دلیل اختلاف فشار بوجود آمده از محفظه اگزوز خارج شده و سیکل دوباره تکرار می شود.
مزایای موتور های دوزمانه :
- هیچ شیری وجود ندارد و این به دلیل سادگی عملکرد است.
- سبک تر بوده و هزینه ساخت پایین تری دارد.
- پتانسیل بهره وری دو برابری نسبت به سایز مشابه موتور چهار زمانه چراکه در هر دور سیکل دوبار عمل ضربه صورت می گیرد.
معایب موتور های دوزمانه :
- طول عمر پایین تر نسبت به مدل های چهار زمانه چرا که عدم وجود سیستم روغنکاری به معنی فرسایش سریعتر سیستم است. به همین جهت موتور های دوزمانه نیازمند ترکیب سوخت و روغن بوده تا این روغنکاری تا اندازه ای انجام شود.
- همین روغن اضافه شده می تواند هزینه سوخت را بالا ببرد.
- بازدهی کمتری از نظر مصرف سوخت دارد.
- آلودگی بیشتری تولید می کند.
چند مثال برای موتور های دو زمانه :
- اره موتوری
- برف روب، دمنده و مکنده
- برخی از سم پاش ها
نحوه عملکرد موتور های چهار زمانه :
مرحله اول : در این مرحله پیستون به سمت پایین حرکت کرده و شیر ورود سوخت و هوا باز می شود و از کاربراتور وارد سیلندر می شود.
مرحله دوم : در این مرحله پیستور شروع به بالا رفتن می کند. شیر ورودی سوخت و خروج دود در این حالت بسته بوده و ترکیب سوخت و هوا فشرده می شود.
مرحله سوم : هنگامی که پیستون به بالا می رسد، جرقه درون محفظه زده شده و باعث انفجار درون آن می شود. این انفجار باعث پدید آمدن دود و انبساط مخلوط شده که باعث پایین آمدن پیستون می شود. حرکت و نیروی مکانیکی وارد بر شفت متحرک در این مرحله ایجاد می شود.
مرحله چهارم : هنگامی که پیستون به پایین ترین نقطه می رسد، شیر خروجی دود باز می شود. پیستون سپس بالا رفته و باعث می شود دود ناشی از احتراق از محفظه خارج شود. هنگامی که پیستون به بالاترین نقطه می رسد، شیر خروج دود بسته شده و شیر ورود سوخت باز می شود. سپس دوباره تمامی مراحل این سیکل انجام می گیرد.
چند مثال برای موتور های چهار زمانه :
- چمن زن
- موتور پمپ
- موتور برق
- موتور سیکلت
- ماشین و کارتینگ
- کارواش
- سم پاش
- بتونیر، کمپکتور، کاتر آسفالت بر، کولتیواتور
در ویدیوی زیر موتور تک دیزلی استارتی کوپ را که به یک پمپ کوپل شده است مشاهده می کنید.
موتور احتراق بنزینی یا گازوئیلی چیست ؟
موتور تک کلاچ دار :
این موتور ها دارای دو مزیت هستند؛ نخست آنکه دور موتور در آن می تواند کم و زیاد شود و دوم آنکه پس از روشن شدن بلافاصله شفت همراه با موتور شروع به چرخش نمی کند. در واقع شفت اصلی متصل به میل لنگ یا سیلندر نیست.
دو خاصیت فوق سبب شده است این موتور ها کاربرد گسترده در صنعت داشته که از میان آنها می توان در مقیاس بزرگ به موتور خودرو و در مقیاس های کوچکتر به موتور کارتینگ و شبیه آن اشاره کرد.
موتور احتراق بنزینی یا گازوئیلی چیست
قیمت موتور تک بنزینی و دیزلی
موتور تک در بازار ایران در برند های مختلف و البته بازه قیمتی بسیار گسترده عرضه می شود.
قیمت موتور بنزینی :
قیمت این موتور ها از حدود 1 میلیون تومان شروع شده و گاهاً تا بالای 50 میلیون تومان نیز قیمت دارند. البته این تخمین قیمت بازه بسیار گسترده تری داشته و می تواند قیمت های بالاتر را نیز شامل بشود منتهی ملاک در این مطل موتور تک کوچک بنزنینی با توان حداکثر 30 تاسب بخار است.
قیمت موتور دیزلی :
قیمت این موتور ها از حدود 1 میلیون تومان شروع شده و تا حدود 40 میلیون تومان و فراتر از آن در بازار موجود است. همانند آنچه در بالا گفته شد ملاک در اینجا موتور های کوچک است.
تعمیر و نگهداری موتور تک
استفاده از ابزار مناسب هنگام کار، کلید فعالیت بدون اشتباه، سریع و موثر است. برخی ابزارآلات که به کار شما می آیند به شرح زیر است:
- آچار دستی در سایز های مختلف به خصوص 1/4 اینچ تا 1 اینچ جهت قسمت های مختلف موتور
- پیچ گوشتی در انواع مختلف مانند دو سو و چهار سو و سایز های گوناگون
- آچار فیلتر روغن
- انبر دست
- سیم چین
- چکش و پتک پلاستیکی
- شلنگ و قوطی خالی برای روغن استفاده شده
ایمنی همواره هنگام کار با هر ماشین ابزاری حرف اول را می زند. شناخت دستگاه بسیار مهم است. موتور های کوچک در بسیاری از کاربری ها مورد استفاده قرار میگیرد. گاهی اواقت افرادی که با آن کار می کنند نسبت به خطرات آن بی دقت می شوند. لازم است بدانید این دستگاه ها می توانند بسیار خطرناک بوده و همه روزه به افرادی که نکات مهم هنگام کارکرد با آن را دقت نمی کنند آسیب می زند. برخی از مواردی که هنگام کار با موتور ها باید در نظر بگیرید :
- هنگام کار با تمامی ابزارآلات دارای قدرت که احتمال می رود آسیب چشمی وارد شود لازم است عینک ایمنی به چشم داشته باشید. این مورد در خصوص ابزارآلاتی مانند مته، موتور تک، اره موتوری و ... صدق می کند.
- اجزایی که ممکن است هنگام کار کردن گیر کرده و باعث آسیب جدی شوند را از بدن خود دور کنید. از این میان می توان به دستبند، گردنبند، ساعت مچی، لباس آویزان، موی بلند و... اشاره کرد.
- هنگام شروع به تعمیر و نگهداری باید موتور خاموش بوده و سیم شمع را از آن جدا کرد تا سهوا موتور شروع به کار نکند.
- از بنزین به درستی استفاده کنید ( از آن به عنوان حلال استفاده نکنید، از آتش دور نگه دارید، هنگام کار موتور، مخزن سوخت آن را پر نکنید )
- همه انواع موتور برق باید مجرای اگزوز به محیط بیرون داشته باشند چرا که دود آن حاوی منو اکسید کربن بوده که بسیار سمی و کشنده، بدون رنگ و بو است.
- پیش از روشن کردن دستگاه برای بار اول ابتدا راهنمای استفاده از آن را مطالعه کرده یا از فروشنده جویا شوید.
تعمیر و نگهداری مربوط به بخش روغن رسانی :
اگرچه وظیفه اصلی روغن در موتور های چهار زمانه، تسهیل حرکت در بخش های متحرک است، روغن موتور علاوه بر این باعث تمیز شدن سیلندر ها، جلوگیری از خوردگی و خنک کردن اجزای موتور نیز می شود. به همین جهت باید در دوره های زمانی منظم روغن آن تعویض شود چراکه روغن مانده و یا زیاد استفاده شده کیفیت خود را از دست می دهد. لازم به ذکر است روغن تمیز عملکرد موتور شما را نیز بسیار بهبود می بخشد.
مقدار صحیح روغن نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مقدار کم می تواند باعث داغ بیش از حد موتور و یا حتی آسیب جدی به قطعات آن شود. به طور کلی هموراه سطح روغن را اندازه گیری کنید این موضوع به خصوص در خصوص انواع موتور تک مورد استفاده در موتور برق، موتور پمپ و ... پس از هربار عملکرد 4-5 ساعته لازم است.
روغن موتور چه نقشی در موتور دارد؟
- روغنکاری اجزاء و کاهش اصطکاک میان آن به خصوص در سیلندر و پیستون
- کاهش دمای موتور، پیستون، لوله متصل، و بیرینگ ( یاتاقان )
- آب بندی که مانع از ورود دود ناشی از احتراق به درون محل شفت و کرنک می شود. ( با ایجاد یک لایه روغن بین پیستون و سیلندر )
- تمیز کاری که تمام آشغال های ناشی از سوخت و بنزین را از محفظه احتراق جمع کرده و هنگام تعویض روغن از آن خارج می کند.
متشکریم که همراه گروه آی ناین هستید،
خوشحال و ممنون میشویم نظر خود را راجع به دستگاه پکیج پمپ آب ، در قسمت نظرات برایمان ارسال کنید.